BANNER KEMANGI

BANNER KEMANGI

FACILITIES

FACILITIES

Tuesday, April 23, 2013

KOLAGEN: CANTIK TANPA UBAT


Bagi produk kolagen yang digunakan secara luaran, atau sapuan pada kulit tidak mempunyai masalah kepada ibu yang hamil. - Gambar hiasan

Bilangan kolagenDr. Zaman memberitahu, biasanya manusia memerlukan 250 hingga 300 miligram kolagen untuk kilo pada badan manusia. Kolagen biasanya diperlukan oleh sendi dan tulang manakala pengambilan kolagen secara konsisten selama 12 minggu dapat memperbaiki keadaan dan struktur kulit, tulang dan sendi.
Walau bagaimanapun, beliau memberitahu, keadaan ini bergantung pada umur dan keadaan kulit anda di sekitar muka dan mata.
"Sesetengah individu melihat keputusan yang lebih baik apabila mengambil 10,000 miligram setiap hari. Pastikan anda makan kolagen setiap hari dalam dos mengikut keperluan umur anda," katanya.
Kesan sampinganSekiranya kita menggunakan produk kolagen yang diuji dan dipasarkan mengikut piawaian, kita dapati kesan sampingannya sangat kurang atau hampir tiada.
Jika dilihat dari sudut klinikal , penggunaan kolagen untuk setiap manusia adalah berbeza-beza dan kesan sampingan pula berbeza-beza.
Menurut Dr. Zaman, setiap orang perlu melakukan ujian kesihatan terhadap badan anda untuk memastikan kesan sampingan terhadap mana produk.
"Tetapi untuk mereka yang telah berumur 30 tahun ke atas, pengambilan makanan tambahan perlu untuk menjaga kesihatan dan membekalkan kolagen secukupnya dalam badan," ujarnya.
Kolagen dan plasentaTerdapat juga kekeliruan antara kolagen dan plasenta yang terkandung dalam produk kecantikan. Dr. Zaman menjelaskan, kedua-dua ini merupakan bahan yang berbeza.
"Kolagen dihasilkan daripada ekstrak protein, plasenta pula juga dikenal sebagai ari-ari berfungsi sebagai media nutrisi untuk embrio yang ada dalam kandungan. Plasenta pula adalah kawasan tengah yang memegang biji epal dan tempat penahanan benih," katanya.
Tambah Dr. Zaman, semasa proses pertumbuhan buah epal, kawasan ini adalah tempat saluran makanan dan sumber nutrien kepada buah epal. Sama seperti plasenta manusia, ia adalah satu kawasan sumber khasiat tinggi dan saluran utama nutrien kepada bayi.
Sementara itu, plasenta daripada tumbuhan adalah lebih baik daripada plasenta haiwan kerana berunsurkan serat dan sumber yang diekstrak dari proses fotosintesis (lebih mikro) dan mudah diserap kulit.
Jelas Dr. Zaman, pengunaan plasenta yang berasakan haiwan perlu diperiksa dengan teliti dan dipastikan halal kerana terdapat juga sesetengah produk ekstrak plasenta daripada babi dan sumber yang tidak dibenarkan oleh Islam.
Wanita hamilBagi produk kolagen yang digunakan secara luaran, atau sapuan pada kulit tidak mempunyai masalah kepada ibu yang hamil.
Bagi golongan ini, terdapat kes pengambilan parasitamol juga boleh menyebabkan masalah pada kandungan.
"Nasihat saya untuk yang ingin mengambil produk kolagen pastikan jangan mengambil pada trimester satu kehamilan. Tetapi untuk produk kolagen yang digunakan secara pengambilan dalaman harus mendapatkan nasihat doktor dan tidak mengambilkan tanpa pengetahuan," katanya.
KesanSama seperti produk-produk kecantikan lain, sudah tentu orang ramai inginkan kesan yang cepat.
Dr. Zaman menjelaskan, kesan pada individu bergantung kepada jenis produk yang digunakan.
Katanya, terdapat pelbagai jenis produk yang mempunyai peratus kolagen yang berbeza-beza.
Jadi, untuk produk yang mempunyai peratus dan kualiti kolagen yang tinggi, hasilnya dapat dilihat seawal seminggu.
"Pengalaman pengguna yang mengunakan produk saya yang mempunyai kandungan kolagen seperti krim pemutih badan, krim muka dan set pemutih muka dapat dilihat seawal seminggu," ujarnya.
Ini jelas menunjukkan faktor penting yang perlu diambil kira ialah kandungan produk yang digunakan. Pastikan anda faham kandungan itu boleh membantu kulit anda jadi lebih sihat.
Dalam pada itu, sekiranya pengguna telah menggunakan produk kecantikan kulit seperti B kompleks, vitamin C dan lain-lain, mereka masih boleh gunakan produk kolagen untuk kulit mereka. Produk kolagen kami terutamanya telah menggabungkan semua ekstrak kolagen bersama ekstrak vitamin dan khasiat daripada ekstrak semulajadi tumbuhan seperti Vitamin C, B Kompleks, B12 dan lain-lain nutrien secara semula jadi yang terdapat pada tumbuhan.

No comments:

Post a Comment