BANNER KEMANGI

BANNER KEMANGI

FACILITIES

FACILITIES

Wednesday, August 28, 2013

80% PEKERJA LEGOLAND ANAK TEMPATAN

NUSAJAYA - Sebanyak 80 peratus atau 560 orang daripada 700 pekerja Taman Tema Air Legoland Malaysia yang dibuka sejak September tahun lepas, merupakan rakyat Johor.

Pengerusi Jawatankuasa Sumber Manusia dan Perpaduan Negeri R Vidyanathan berkata sebanyak 10 peratus lagi pekerja berasal dari Sabah dan Sarawak, manakala bakinya dari negeri lain.

"Daripada jumlah tersebut 82 peratus terdiri daripada bangsa Melayu, 12 peratus India, lima peratus Cina dan satu peratus adalah bangsa lain.

"Pengambilan daripada pelbagai latar belakang bangsa, kaum dan agama ini sangat penting bagi memastikan operasi taman tema ini tidak terganggu kerana ia tidak akan ditutup termasuk pada musim perayaan," katanya.

Beliau menjawab soalan lisan Aminolhuda Hassan (Pas-Parit Yaani) mengenai peluang pekerjaan anak Johor di Legoland Malysia, pada Persidangan pertama Dewan Undangan Negeri (Dun) Johor ke-13, di Kota Iskandar di sini, hari ini.

Bagi memastikan anak tempatan mendapat peluang bekerja di situ, Vidyanathan berkata, setahun sebelum pembukaannya, Pihak Berkuasa Wilayah Pembangunan Iskandar (IRDA) membuat kajian mengenai jenis pekerjaan dan kemahiran yang diperlukan.

"Pelbagai usaha dilakukan sebelum itu untuk mendapat jumlah pekerja tempatan yang berkelayakan termasuk menganjurkan beberapa karnival kerjaya di beberapa daerah di negeri ini selain mengiklankan kekosongan jawatan di akhbar tempatan," katanya.

Menurutnya, memandangkan taman tema tersebut bertaraf antarabangsa, pekerja yang berjawatan pembantu taman tema dibayar gaji minimum RM1,600 manakala untuk jawatan pengurus dan juruteknik, RM2,200 sebulan.

Jelasnya, jumlah itu agak tinggi jika dibandingkan dengan kawasan lain di negeri ini.

Beliau menjawab soalan tambahan Dr Boo Cheng Hau (DAP-Skudai) mengenai gaji minimum pekerja di Legoland Malaysia. 

No comments:

Post a Comment