BANNER KEMANGI

BANNER KEMANGI

FACILITIES

FACILITIES

Wednesday, August 6, 2014

JAMBATAN KUKUP-KARIMUN

PENUNTUT UTM yang menyertai program kajian mengenai pembinaan terowong dan jambatan 
menghubungkan Kukup di Johor dengan Pulau Karimun, Sumatera menemu bual Datuk Bandar 
Karimun, Nurdin Basirun di Tanjung Balai, Indonesia, baru-baru ini. - Ihsan UTM

JOHOR BAHRU 5 Ogos - Penduduk di Kepulauan Riau menyambut baik cadangan pembinaan terowong dan jambatan yang menghubungkan kawasan Kukup di negeri ini dengan Pulau Karimun, Sumatera dan berharap ia dipercepatkan.
Kajian yang dilakukan oleh sekumpulan 15 penuntut Kolej Tun Fatimah, Universiti Teknologi Malaysia (UTM) baru-baru ini mendapati ia memberi impak positif kepada penduduk Malaysia dan Indonesia.
Ketua kumpulan penuntut itu, Nurdiana Nordin berkata, kajian selama seminggu itu di sepanjang laluan yang terlibat dengan pembinaan terowong dan jambatan itu adalah untuk mengkaji kesan sosial, ekonomi dan budaya.
"Pembinaan terowong dan jambatan bermula dari Tanjung Balai di Pulau Karimun Besar melalui Pulau Kundur, Pulau Parit, Kuala Kampar, Teluk Meranti, Kerinci hingga ke Pekan Baru.
"Rata-rata penduduk yang ditemui percaya laluan menghubungkan Malaysia dan Pulau Sumatera itu mampu merancakkan lagi aktiviti ekonomi dan sekali gus meningkatkan taraf hidup mereka," katanya, di sini baru-baru ini.
Projek terowong dianggarkan menelan kos RM15 bilion tersebut melibatkan gandingan terowong bawah laut sepanjang 17.5 kilometer dan beberapa jambatan termasuk yang terpanjang 13 kilometer dari Kukup, Pontian ke Pulau Karimun, Riau di Sumatera.
Tambah Nurdiana, kebanyakan penduduk di kawasan terlibat yakin bahawa aktiviti pelancongan bakal berkembang pesat kerana kos pengangkutan akan menjadi lebih murah dan cepat.
"Jika pembinaan menjadi kenyataan, lebih ramai pelawat dari Malaysia dan Singapura berkunjung ke sana dan peluang pekerjaan baharu dapat diwujudkan. Nilai mata wang Malaysia dan Singapura yang lebih tinggi berbanding rupiah membolehkan ramai pelancong berbelanja membeli produk hasil keluaran penduduk tempatan," katanya.
Katanya lagi, dengan terbinanya terowong dan jambatan, dijangka lebih banyak pelabur berminat membuka industri di wilayah yang kaya dengan petroleum dan gas itu sekali gus mengatasi masalah pengaliran keluar tenaga kerja di Indonesia apabila lebih banyak pelabur membuka kilang di sana.

No comments:

Post a Comment