BANNER KEMANGI

BANNER KEMANGI

FACILITIES

FACILITIES

Monday, August 4, 2014

OKSIGEN TULIN ELAK PENYAKIT

MOHD Norazri Hamzah

PENCEMARAN udara di sekeliling menyebabkan manusia kekurangan oksigen di dalam badan.
Kebanyakan penyakit pada era moden berpunca daripada kekurangan oksigen di dalam darah, otak dan organ lain. Keadaan ini berlaku hampir di seluruh dunia.
Oksigen membantu tubuh untuk meregenerasi sel, membantu membesarkan daya penyerapan nutrisi, meningkatkan sistem pertahanan tubuh dan meneutralkan zat-zat beracun di dalam darah.
Authur C. Guyton, M.D. dalam bukunya The Textbook on Medical Physiology mengatakan bahawa semua penyakit kronik berpunca daripada kekurangan oksigen yang berlaku di peringkat sel.
Oleh itu, oksigen merupakan kunci kepada kehidupan. Kita boleh hidup beberapa hari tanpa makanan dan air tetapi kita tidak dapat hidup secara purata selama empat minit sahaja tanpa oksigen.
Bahkan, sel-sel otak kita akan mati dalam waktu 15 hingga 20 saat sahaja tanpa adanya oksigen. Hal ini kerana setiap sel dalam tubuh manusia amat memerlukan oksigen untuk pertumbuhan dan sel terus hidup.
Manfaat oksigen pada sudut kesihatan tidak kurang pentingnya kerana dapat meningkatkan daya ingatan dan kecerdasan otak, mencegah kanser, asma dan pelbagai penyakit kronik lain.
Selain itu, ia dapat meningkatkan metabolisma tubuh, mengurangkan racun dan toksin dalam darah serta menstabilkan tekanan darah.
Di samping itu, oksigen juga berperanan untuk memperkuatkan jantung dan sistem pertahanan tubuh.
Hakikatnya, oksigen membantu untuk mencegah stres dan gugup selain mencantikkan kulit dari penuaan diri atau tua sebelum umur. Dalam pada itu, Arrakasta MO Sdn. Bhd. merupakan syarikat bumiputera tunggal yang terdiri daripada usahawan muda dan berpengalaman luas dalam bidang kesihatan dan merupakan pengedar tunggal Dr. Arras Oxygen Concentrator di Malaysia yang mendapat sambutan pengguna sejak dilancarkan.
Pengurus Besar Arrakasta MO Sdn Bhd, Mohd Norazri Hamzah menjelaskan setiap tubuh badan manusia mempunyai 60 billion sel yang memerlukan oksigen.
Selain sambutan dan permintaan yang menggalakkan daripada masyarakat tempatan, Arrakasta MO berjaya mengubah tanggapan masyarakat bahawa oksigen sangat berkait rapat dengan semua jenis penyakit dan bukannya pada masalah kesihatan pernafasan sahaja.
Fungsi utama darah ialah membawa bekalan oksigen ke seluruh anggota badan. Justeru itu, semua kaedah rawatan di dunia penting untuk memastikan perjalanan darah yang lancar termasuk pintasan jantung, terapi, bekam, berurut, akupuntur dan sebagainya.
Menurut Azri lagi, Dr. Arras Oxygen Concentrator berfungsi menyalurkan oksigen tulen yang cukup di dalam darah selain membantu masalah pernafasan.
Uniknya Dr. Arras Oxygen Concentrator adalah mesin oksigen pertama di Malaysia yang mempunyai tiga fungsi istimewa dalam satu mesin.
"Fungsi utama Dr. Arras Oxygen Concentrator adalah membekalkan oksigen tulen sehingga 90 peratus yang bebas daripada pencemaran berbanding persekitaran yang hanya mempunyai 20 peratus oksigen sahaja," katanya.
Selain itu, dengan menggunakan teknologi Jerman terkini iaitu sistem penapisan HEPA, ia bukan sahaja menapis udara malah bendasing lain seperti bulu binatang, habuk, asap, serta berupaya memerangkap dan membunuh virus dan bakteria sekecil 0.03 mikron yang terampai di dalam udara.
Pada masa yang sama, ia akan membebaskan =5,000,000 ion negatif untuk memastikan udara disekitar bukan sahaja bersih tetapi sihat. Ujarnya lagi, ion negatif biasanya terdapat di kawasan tenang seperti hutan, air terjun dan kawasan pendalaman.
"Kami melihat oksigen tulen, udara bersih dan ion negatif berkait rapat antara satu sama lain. Setelah kajian daripada penyelidikan (R&D) Arrakasta MO, kami menggabungkan ketiga-tiga fungsi ini di dalam satu mesin. Ia lebih menjimatkan serta lebih praktikal dan memberi nilai tambah kepada pengguna.
"Kebanyakkan pengguna Dr. Arras Oxygen Concentrator ialah mereka yang mengalami masalah asma, copd, paru-paru kronik, semput, jantung, perkembangan minda, kanser dan sebagainya. Alhamdulillah dengan izin-Nya mendapat kesan yang memberangsangkan dan membantu mempercepatkan proses penyembuhan,"ujarnya.
Menurut Azri lagi, mesin ini sesuai untuk luka besar, terbakar, ibu mengandung serta tiada pantang larang penggunaannya dan tidak berbahaya.
Di samping mereka yang mengalami masalah kesihatan, Dr. Arras Oxygen Concentrator juga amat sesuai untuk pencegahan. Selain itu, ia sesuai untuk mereka yang sedang belajar sama ada di peringkat rendah atau di peringkat tinggi, atlet, golongan profesional dan mereka yang bekerja di ruangan terhad dan tertutup.
"Kami berharap Dr. Arras Oxygen Concentrator dapat dijadikan alat bantuan kecemasan di rumah sebelum mendapatkan rawatan di hospital. Ini sesuai dengan visi dan misi syarikat mewujudkan kawasan bebas dan sihat untuk rakyat Malaysia," katanya.

No comments:

Post a Comment