BANNER KEMANGI

BANNER KEMANGI

FACILITIES

FACILITIES

Thursday, August 14, 2014

KAFE REPLETE-ALOR SETAR

MUHAMAD Adam Rozali menunjukkan hidangan yang ditawarkan di Kafe Replete.

KONSEP seni yang ditonjolkan di Kafe Replete ternyata memberi suasana tenang kepada pelanggan sebaik sahaja melangkah masuk ke kafe yang terletak di Taman Perindustrian 2010, Jalan Lencong Barat, Alor Setar, Kedah itu.
Kafe yang diuruskan oleh seorang anak muda, Muhamad Adam Rozali, 23, bersama ahli keluarganya menyajikan lebih 10 hidangan makanan ala barat kepada pelanggan dengan harga serendah RM3.90.
Swedish Meatball dan chicken chop yang dihidangkan bersama sos hasil daripada resipi tersendiri antara sajian popular di kafe yang mula beroperasi sejak Julai lalu.
Selain itu, kafe ini turut menyediakan menu lain menggunakan nama Replete seperti Replete's Fried Rice (Nasi Goreng Replete's) dan Replete's Burger yang ternyata memberi kelainan pada sajiannya.
Replete's Fried Rice yang dijual pada harga RM5.90 turut dihidangkan bersama nugget.
Bukan itu sahaja, malah di kafe ini juga pelanggan dapat menikmati hidangan ala Itali seperti spageti carbonara dan bolognese.
KAFE Replete terletak di Taman Perindustrian 2010, Jalan Lencong Barat, Alor Setar, Kedah. - 

Manakala kentang goreng, kepak ayam dan sup cendawan disajikan sebagai makanan sampingan atau untuk pelanggan yang mahu menikmati makanan ringan.
Bagi minuman, pelanggan diberi pilihan untuk memilih minuman sejuk ataupun panas dan antara yang perlu dirasai pengunjung adalah Replete's Blackcurrant dan Latte Ice Blended.
Menurut Muhamad Adam yang merupakan graduan jurusan seni bina itu, idea membuka kafe berkonsep moden itu bukan sahaja diilhamkan oleh dirinya seorang malah seluruh ahli keluarga.
Katanya, keseluruhan dekorasi kafe itu dibuat sendiri bersama keluarga termasuklah idea menggunakan meja dan kerusi makan yang diperbuat daripada kayu palet.
"Meja dan kerusi kayu palet ini kami buat untuk tampilkan kelainan pada kafe, selain mengikut dekorasi terkini dan cita rasa generasi muda.
"Di sini, pelanggan tidak hanya datang untuk makan, malah mereka juga boleh bermain alat muzik seperti gitar dan cajon," katanya

Muhamad Adam berkata, bagi pelanggan yang meminati seni, mereka berpeluang menghayati karya seni di setiap ruang dinding kafe tersebut.
Bukan itu sahaja, malah katanya, dia kini sedang merancang untuk menghias dinding kafe dengan lukisan graviti yang membawa mesej tertentu.
"Lukisan graviti pada dinding kafe adalah salah satu perancangan masa hadapan, selain kami akan menambah menu dan menyajikan pencuci mulut seperti kek kepada pelanggan," ujarnya.
Tambah Muhamad Adam, kafe itu terbahagi kepada dua ruang iaitu zon merokok dan tidak merokok untuk memberi keselesaan kepada pelanggan.
Kafe Replete dibuka setiap hari kecuali Selasa dan mula beroperasi pada pukul 5 petang hingga 12 tengah malam.

No comments:

Post a Comment