BANNER KEMANGI

BANNER KEMANGI

FACILITIES

FACILITIES

Saturday, February 12, 2011

SIMPANG MAUT PONTIAN

Atasi masalah 'simpang maut'

Sebuah kenderaan melalui persimpangan yang digelar oleh penduduk sebagai 'persimpangan maut' di Jalan Dato Ali-Jalan UMNO, Pontian, baru-baru ini.

PONTIAN 11 Feb. - Sepanjang bulan lalu saja bandar ini menyaksikan empat kemalangan jalan raya termasuk melibatkan satu kematian di persimpangan Jalan Dato Ali-Jalan UMNO di sini menyebabkan orang ramai melabelkannya sebagai 'persimpangan maut'.
Seorang pengguna jalan raya, Ungku Abdul Rahman Ungku Jaafar, 46, berkata, pihak berkuasa perlu mengambil langkah sewajarnya bagi mengelakkan lebih ramai pengguna mendapat kecederaan atau kehilangan nyawa.
Katanya, kebanyakan kemalangan berpunca daripada pemandu kenderaan yang datang dari Jalan UMNO atau sebatang lagi jalan, Jalan Mohd. Salleh yang tidak memberhentikan kenderaan walaupun papan tanda telah dipasang.
"Kejadian terbaru melibatkan seorang peniaga makanan, Zaki Ibnu Ahmad, berusia lingkungan 40-an yang dirempuh oleh sebuah kenderaan menyebabkan kecederaan teruk dan meninggal dunia selepas seminggu dirawat," katanya kepada Utusan Malaysia baru- baru ini.
Sehubungan itu, Ungku Abdul Rahman, Warden Trafik di Sekolah Kebangsaan (SK) Bandar Pontian mencadangkan supaya pihak berkenaan memasang lampu isyarat di persimpangan itu bagi mengurangkan kemalangan.
Antara yang dicadangkan, membina bonggol dan lampu amaran di Jalan Mohd. Salleh dan Jalan UMNO supaya pemandu kenderaan berhati-hati apabila tiba di kawasan tersebut.
Bagi Salleh Ardan, 64, seorang pengawal keselamatan berkata, kemalangan yang berlaku bukan sahaja melibatkan kenderaan kereta dengan motosikal tetapi juga membabitkan basikal dan pejalan kaki.
Katanya, kebanyakan kemalangan tersebut berlaku bukan pada waktu puncak seperti di luar sesi persekolahan kerana pemandu tidak menyedari mereka perlu berhati-hati di persimpangan berkenaan.
"Ada kalanya berlaku pada waktu maghrib, waktu tengah hari dan selepas pukul 2 petang kerana jalan tersebut kelihatan lengang tetapi ia boleh mengundang bahaya kepada yang leka," katanya lagi.
Salleh turut mencadangkan tindakan tegas seperti saman kepada pengguna jalan raya yang sengaja melanggar undang-undang seperti tidak mematuhi papan tanda berhenti yang jelas kelihatan di persimpangan tersebut.

No comments:

Post a Comment