BANNER KEMANGI

BANNER KEMANGI

FACILITIES

FACILITIES

Wednesday, February 23, 2011

MEWARNAI LANGIT: FESTIVAL LAYANG-LAYANG SEDUNIA KE-16

"MEWARNAI langit". Begitulah indah dan asyiknya suasana di langit di Bukit Layang-Layang, Taman Bandar, Pasir Gudang, Johor Bahru baru-baru ini.
Pelbagai bentuk dan corak layang-layang daripada saiz kecil hingga gergasi dilihat berterbangan bebas memberikan satu permandangan yang indah dan menenangkan jiwa peminatnya.
Tambahan pula, layang-layang tersebut bukan sahaja direka oleh pereka tempatan yang berbakat dan berkemahiran tinggi malah pelayang-pelayang asing tidak kalah dengan kreativiti dan kemahiran mereka.
Tidak cukup dengan layang-layang bersaiz gergasi, ribuan pengunjung pasti terpesona dengan kemahiran peserta bermain layang-layang stunt kite yang kelihatan melentuk-lentuk mengikut alunan tangan pelayang selain mengeluarkan bunyi yang mengasyikkan.
Suasana meriah tersebut merupakan sebahagian aktiviti yang dapat dilihat sepanjang penganjuran Festival Layang-Layang Sedunia Pasir Gudang ke-16 yang berlangsung selama lima hari bermula sejak 16 Februari lalu.
Festival berkenaan sebelum ini dikenali sebagai Festival Layang-Layang Antarabangsa Pasir Gudang diberi penjenamaan semula bermula tahun ini. Program itu merupakan anjuran Kerajaan Negeri Johor, Majlis Perbandaran Pasir Gudang (MPPG), Jabatan Pelancongan negeri Johor dan Persatuan Pelayang Johor dan dimasukkan dalam Kalendar Rasmi Pelancongan Negeri Johor selain diiktiraf sebagai acara tahunan terbesar di dunia yang disertai oleh pelayang tempatan dan antarabangsa.
Dengan tema 'Mewarnai Langit' yang membawa maksud festival yang memaparkan sukan dan budaya permainan layang-layang merupakan aktiviti pelancongan, rekreasi dan riadah yang memberikan keceriaan melalui warna-warni dan pelbagai bentuk layang-layang menghiasi langit.

No comments:

Post a Comment