BANNER KEMANGI

BANNER KEMANGI

FACILITIES

FACILITIES

Tuesday, February 8, 2011

NIKE: HALAL atau HARAM ?

Bolehkah sesuatu jenama menjadi haram? Rakan terus memberi respon,"Oi, kau gila ke? Kau ingat aku makan kasut Nike aku ke?". Menjadi kebiasaan untuk kita semua untuk mengaitkan halal dan haram kepada makanan dan minuman tetapi kita mesti tahu halal dan haram juga terdapat dalam cara pemakaian, pekerjaan dan lain2.

Jadi, bagaimana dengan jenama Nike? Nike telah memberikan sponsor kepada banyak pasukan sukan luar dan dalam negara. Apa masalah dengan menggunakan jenama Nike? Boleh pakai atau tidak?

Jenama Nike tidak asing kepada kita semua. Semua org tahu jenama Nike dan kualitinya yang bagus dan tahan. Antara produk2 Nike adalah kasut, baju, pakaian sukan, alatan sukan dan sebagainya. Harga jenama Nike yang sedikit mahal dari jenama2 yang lain tidak menjadi masalah kerana ia sangat terkanal dan terjamin mutunya. Namun begitu, sedikit permasalahan timbul apabila kita meneliti jenama itu betul2.

Sebelum apa2 mari kita fikir sejenak... Bolehkah kita memakai pakaian yang tertera lambang2 dari agama lain. Contohnya, bolehkan kita memakai kasut yang ade lambang salib? Bolehkah kita memakai baju yang tertera gambar Buddha? Jika difikir secara rasional tentunya tidak boleh. "Mestilah tak boleh, haram tu. Nanti ape kate orang pulak."

Kembali ke topik asal. Bagaimanakah jenama Nike bole menjadi haram? Jenama Nike sebenarnya diambil daripada nama tuhan greek iaitu Nike. Nike(tuhan greek) melambangkan kekuatan, kepantasan dan kemenangan. "Iye je kau nie... Memandai je.. Ape buktinye?" kata rakan. Saya tidak akan menulis tentang ini jika tiada bukti. Jadi, mari kita buat carian di wikipedia tentang Nike. Keputusan berikut diperolehi:



Daripada wikipedia, kita dapat pengesahan bahawa Nike memang nama tuhan greek yang melambangkan kemenangan. Jadi, bolehkah kita memakai pakain dengan nama Nike? "Itu bukti name je. Jenama Nike tak ade kene mengena ngan tuhan tu." kata rakan itu. Untuk membuktikan kaitannya, kita siasat profile syarikat Nike. Keputusan berikut diperolehi:


Baca di bahagian FOUNDING. It wasn’t until 1971 that BRS introduced the concept of the Greek winged Goddess of victory—Nike— followed by the launch in 1972 of the company we know today as Nike. Jelas sekali jenama Nike memang diambil bersempena dengan tuhan greek, Nike. Maklumat itu juga boleh didapati di wikipedia:


Wikipedia juga menunjukkan jenama Nike diambil dari tuhank greek Nike. Lebih lagi, lambang Nike, "swoosh" melambangkan sayap tuhan greek itu.The Nike Swoosh logo represents the wing in the famous statue of the Greek Goddess of victory, Nike, who was the source of inspiration for many great and courageous warriors. Cuba pergi ke link ini:



Nama jenama Nike diambil dari  tuhan greek dan lambang atau logo Nike melambangkan sayap tuhan greek itu. Rakan kita mula percaya tetapi berkata "Aku pakai bukan nak memuja tuhan tu. Ramai je yang pakai. Logo tu pon tunjuk sayap je, bukan dewa tu. Pakai ikut niat la".

Mari kita fikir balik. Bolehkah kita memakai baju yang tertulis padanya buddha dengan niat bukan untuk memujanya? Atau bolehkah kita memakai baju yang terdapat gambar kepala buddha dengan niat bukan untuk memujanya? Mestilah tidak boleh juga. Jadi tiada bezanya dengan Nike. Nike adalah tuhan greek dan digunakan untuk jenama Nike.

Masalah juga timbul dengan sikap manusia. Manusia susah untuk menerima perubahan atau mengubah sesuatu dalam sekelip mata. Mesti timbul cubaan2 untuk menunjukkan yang mereka betul walaupun mereka tahu apa yang dibuat adalah salah. Syaitan memang suka buatkan manusia berasa seperti itu. Seseorang itu tahu apa yang dibuatnya salah tetapi mereka menyedapkan hati dengan alasan2 sendiri. Hakikatnya, yang haram tetap haram.

Kesimpulannya, jenama Nike diambil daripada tuhan greek Nike dan logo Nike melambangkan sayap tuhan greek itu. Sebolehnya, kita perlu elak dari terus memakai jenama itu kerana perkara sebegini tidak dibenarkan dalam Islam.

No comments:

Post a Comment