BANNER KEMANGI

BANNER KEMANGI

FACILITIES

FACILITIES

Sunday, February 13, 2011

AWAS JERAT VALENTINE:Siapa Kekasih Kita ?


Teman perasan tahun ini, buat pertama kalinya kedatangan Valentine Day dipandang sinis dengan peringatan mendalam diberikan pihak berwajib kepada khususnya rakyat Islam.Alhamdulillah, harap-harap peringatan ini tidak seperti televisyen dan tabloid mencanangkan "Hapuskan Nyamuk Aedes" ketika wabak bermusim itu mula menular serius.Maklumlah muda-mudi kita yang mudah hanyut tidak hanya mensasarkan setiap 14 Febuari untuk berpesta, malahan melampaui kepada sambutan tahun baru, pesta hari lahir, reunioun, Jom Heboh dan macam -macam lagi. Utusan Malaysia hari ini memetik TPM menyuarakan Valentine Day tidak sesuai diraikan umat Islam kerana mempunya kaitan sejarah dengan pengaruh Kristian. JAKIM melalui Ketua Pengarahnya Dato Wan Mohamad Sheikh Abd. Aziz berpendapat, sambutan Hari Kekasih bukanlah budaya masyarakat Islam malah ia wajar dijauhi kerana khuatir akan membawa kepada perbuatan tidak bermoral.
  
Laporan rasmi Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) melaporkan terdapat lebih 257,000 sijil kelahiran didaftarkan tanpa catatan nama bapa, sejak tahun 2000 hingga pada bulan Julai 2008. Ini bermakna secara purata, 2,500 kes anak luar nikah direkodkan pada setiap bulan atau 83.3 kes pada setiap hari. Jika diunjurkan lagi, satu kes pendaftaran anak luar nikah berlaku dalam setiap 17 minit 17 saat! Amat menyedihkan kerana menurut statistik pendaftaran kelahiran kelahiran anak luar nikah dalam tempoh 4 tahun sahaja (1999-2003) 30,978 dari 70,430 (44%) orang bayi tidak sah taraf yang dilahirkan adalah anak orang Islam.

Memetik suara mimbar sebuah masjid di Putrajaya 11 Febuari lalu, hari berkasih sayang di dalam agama tidak dikhususkan pada hari-hari tertentu, bahkan Islam itu sendiri membawa mesej aman, tenteram, perdamaian dan kasih sayang.Cintai dan sayangilah secara halal, hargailah dengan pemberian bunga..bawalah menikmati makan luar..bersukaria lah dengan aturan syara' dan seumpamanya lagi.Maulidur Rasul (12 Rabi'ul Awwal/15 Febuari) yang menyusul sehari selepas Valentine adalah signifikasi kita yang lebih besar terhadap kecintaan kita kepada Junjungan Besar Nabi Muhammad S.A.W.Dialah sebenarnya kekasih kita..

No comments:

Post a Comment