BANNER KEMANGI

BANNER KEMANGI

FACILITIES

FACILITIES

Wednesday, February 16, 2011

MAULIDUR RASUL DI PONTIAN

Kelahiran Rasulullah transformasi terunggul
SINAR HARIAN Rabu 16 Febuari 2011.

PONTIAN – Kelahiran Nabi Muhammad S.A.W di tengah-tengah kejahilan masyarakat Arab ketika itu membawa satu transformasi terunggul dalam lembaran sejarah peradaban Islam.

Pegawai Daerah, Mohamed Karim berkata, transformasi itu ternyata menjadi sumber inspirasi kepada masyarakat untuk mencapai kecemerlangan dan kekuatan ummah.

Menurutnya, sejarah perjuangan yang menceritakan tiada kejayaan yang mudah dicapai Baginda dan para sahabat melainkan melalui perancangan, perundingan dan pelaksanaan penuh berstrategi dan konsisten.

“Risalah Baginda berpaksikan Wahyu Ilahi bertujuan melahirkan umat Islam yang mengesakan Allah SWT tidak ternoktah di Semenanjung Arab sahaja, tetapi meliputi seluruh benua, bangsa dan keturunan.

“Sebagai contoh, dalam peristiwa peperangan Khandaq, membuktikan bahawa Rasulullah dan para sahabat menggunakan minda yang efektif melalui mesyuarat untuk merancang dan bertindak secara kolektif dan kreatif melalui kepelbagaian strategi,” katanya ketika berucap merasmikan program sambutan Maulidur Rasul di sini, semalam.

Hadir sama, Kadi Daerah Pontian, Fauzi Bachuk dan Penolong Pengarah (Unit Khutbah) Pejabat Agama Islam Negeri Johor, Abu Bakar Watak yang menyampaikan Ceramah Maulidur Rasul.

Mohamed berkata, Rasulullah adalah insan terbaik untuk diteladani.

“Sempena memperingati sambutan Maulidur Rasul ini, marilah kita bersama merintis perpaduan melalui kepelbagaian agama, kaum dan budaya bagi melahirkan satu bangsa Malaysia yang utuh dan kukuh.

“Begitu juga dengan meraikan bersama rakan kita dari pelbagai bangsa melalui kerukunan muhibah dengan penuh mawaddah, bertepatan dengan tema sambutan Maulidur Rasul tahun ini 1Malaysia, 1Ummah,” katanya.

Terdahulu, kira-kira 6,000 masyarakat Islam di daerah ini berkumpul di persekitaran kawasan Masjid Jamek Bandar Pontian dan Stadium Mini Pontian.

Sambutan dimeriahkan dengan acara menyembelih sembilan ekor lembu bagi juadah menjamu selera dengan 10 periuk nasi beriani.

Majlis yang dimulakan dengan bacaan berzanji di Masjid Jamek Bandar Pontian hari sebelumnya diteruskan dengan perarakan dari Padang Mini-Stadium ke Masjid sejauh 500 meter.

No comments:

Post a Comment