BANNER KEMANGI

BANNER KEMANGI

FACILITIES

FACILITIES

Friday, February 10, 2012

5.7 JUTA RAKYAT MENGIDAP HIPERTENSI

KUALA LUMPUR 10 Feb. - Kira-kira 5.7 juta rakyat Malaysia menghidap hipertensi atau darah tinggi, namun hanya 2.2 juta daripada mereka mendapatkan rawatan di klinik dan hospital.
Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Seri Dr. Hasan Abdul Rahman berkata, hipertensi membunuh secara senyap dan dalam jangka panjang boleh mengakibatkan penyakit lain yang berbahaya jika tidak menerima rawatan awal.
“Jika penghidap hipertensi tidak mendapatkan rawatan awal, mereka berisiko menghadapi serangan jantung, strok dan obesiti,” katanya selepas merasmikan Persidangan dan Mesyuarat Saintifik Tahunan Kesembilan anjuran Persatuan Hipertensi Malaysia di sini hari ini.
Turut hadir Pengerusi Persatuan Hipertensi Malaysia, Dr. Azani Mohamed Daud; Pengerusi mesyuarat, Prof. Dr. Anis Safura Ramli dan Pengerusi Bersama mesyuarat itu, Prof. Dr. Hapizah Mohamad Nawawi.
Menurut Hasan, mereka yang berusia 30 tahun ke atas berisiko tinggi untuk menghidap penyakit hipertensi.
Tambahnya, mereka yang mengalami penyakit hipertensi sebenarnya mengamalkan pemakanan dan gaya hidup yang tidak sihat serta tidak hadir ke klinik kesihatan untuk melakukan pemeriksaan kesihatan.

No comments:

Post a Comment