BANNER KEMANGI

BANNER KEMANGI

FACILITIES

FACILITIES

Thursday, February 16, 2012

PERTIMBANG KADAR TOL EDL

JOHOR BAHRU 15 Feb. - Kerajaan dirayu untuk menimbangkan kadar tol yang munasabah bagi pengguna Lebuh Raya Lingkaran Penyuraian Timur (EDL).
Timbalan Pengerusi Biro Aduan Awam MCA Cawangan Johor Baharu, Michael Tay Chee Boon berkata, pihaknya tidak membantah bayaran tol apabila memasuki Kompleks Kastam, Imigresen dan Kuarantin (CIQ) itu tetapi berharap agar kadar yang dikenakan itu adalah munasabah.
"Mengikut kadar yang disebut-sebut, hampir 100,000 rakyat Malaysia dan Singapura yang berulang-alik setiap hari terpaksa membayar RM15.30 untuk laluan pergi dan balik di kaunter tol menggunakan kad Touch 'n Go yang terletak di dalam CIQ.
"Bayaran itu tidak termasuk tol yang perlu dibayar di Singapura," katanya kepada pemberita di sini hari ini.
Lebuh raya sepanjang 8.1 kilometer yang dibina oleh Malaysian Resources Corporation Berhad (MRCB) dengan kos RM1.1 bilion itu bertujuan menjimatkan masa serta menyelesaikan masalah kesesakan jalan terutama di Jalan Tebrau dan Jalan Pandan, di bandar raya ini.
Difahamkan, hanya pengguna keluar dan masuk dari Malaysia atau Singapura akan dikenakan bayaran tol, manakala pengguna EDL yang tidak memasuki negara jiran terutama penduduk bandar raya ini yang ingin ke pusat bandar atau keluar menerusi susur Bakar Batu tidak perlu membayar sebarang tol.
Michael Tay berkata, maklum balas daripada pengguna menunjukkan mereka tidak menghalang tol dikenakan, tetapi meminta kerajaan mengkaji jumlah bayaran yang lebih sesuai.
Beliau juga bimbang kadar tol yang tinggi akan menyebabkan rakyat Malaysia yang bekerja di Singapura terus menetap di negara republik berkenaan kerana tidak mampu menampung kos pengangkutan yang tinggi.
"Saya juga ada menerima aduan daripada peniaga di sekitar bandar raya ini yang risau terjejas pendapatan sekiranya kekurangan pelanggan dari republik berkenaan," katanya.

No comments:

Post a Comment