BANNER KEMANGI

BANNER KEMANGI

FACILITIES

FACILITIES

Friday, November 15, 2013

FLORA CAFE- JLN. AMPANG KL


SEKILAS pandang sebuah lot kedai yang terletak di Ground Floor, Bangunan Ampwalk, Jalan Ampang, Kuala Lumpur, tidak ubah seperti sebuah kedai bunga atau kedai menjual barangan Inggeris Cottage.
Mana tidaknya, setiap sudut premis tersebut dipenuhi dengan kuntuman bunga-bungaan pelbagai warna dan jenis.
Tertarik dengan ‘keindahan’ itu, kaki terus melangkah mendekati premis tersebut untuk mendapatkan kepastian.
Namun, segala tanggapan yang dibuat nyata meleset sebaik melihat papan tanda kedai yang tertera perkataan Flora Kafe.
Pengurusnya, Mohd. Nizam Bujang atau lebih dikenali sebagai Mell berkata, kafe tersebut diilhamkan daripada pemiliknya, Abdul Razak Ahmad yang merupakan seorang pengubah bunga dan perunding perkahwinan.
Menurutnya lagi, pemilik Flora Kafe itu menggunakan kepakaran dan kreativitinya untuk menghasilkan sebuah kafe yang cantik dan dihiasi dengan bunga bagi memberikan kelainan kepada pelanggan.
"Uniknya walaupun dekorasi kafe kelihatan seolah-olah seperti dalam taman Inggeris, tetapi kita tawarkan menu tempatan.
"Menu tempatan itu ialah makanan popular negeri Johor, termasuk laksa Johor, mi Bandung, ubi goreng Flora, sira ubi dan jus katira," katanya.
Menurut Mohd. Nizam lagi, semua menu yang ditawarkan kafe itu disediakan sendiri oleh Hamimah Ahmad mengikut resipi turun temurun.
Dalam pada itu, Hamimah berkata, pelanggan yang memesan laksa Johor pasti akan terpikat kerana kuahnya yang pekat dan cukup rasa.
"Kuah laksa Johor di sini memang pekat kerana kita banyak gunakan ikan dan udang kering.
"Ubi goreng Flora pula memang lain daripada yang lain kerana ia diperap dengan beberapa jenis herba sebelum digoreng dan enak dicicah bersama sambal kicap," katanya.
Selain menu laksa Johor, Flora Kafe turut menawarkan set makan tengahari pada hari Isnin hingga Khamis dengan harga RM13, manakala pada hari Jumaat pula pelanggan akan disajikan set Bufet Jumaat pada harga RM25.
Bagi yang berminat boleh menghubungi talian 017-3024112 atau layari www.facebook.com/flora.k.ampwalk.

1 comment:

  1. salam. Nk tmpang tanya. Saya bercadang nak dinner kat sini tp tmpat ini certified halal x?

    ReplyDelete