BANNER KEMANGI

BANNER KEMANGI

FACILITIES

FACILITIES

Sunday, November 24, 2013

PENDUDUK PEKAN NANAS MAHUKAN GARISAN BERKEMBAR

  • Mahu garisan berkembarSimpang tiga di hadapan gerai Majlis Daerah Pontian di Pekan Nenas, perlu ditingkatkan keselamatan termasuk garisan kuning.
 1 / 1 
PONTIAN - Penduduk Pekan Nenas di sini, meminta pihak berkuasa membina garisan berkembar dan petak kuning di simpang tiga di hadapan gerai Majlis Daerah Pontian bagi mengelakkan kemalangan jalan raya.

Peniaga, Razif Hamzah berkata, simpang tiga tersebut merupakan laluan penting penduduk Pekan Nenas dan jaraknya hanya 100 meter dari lampu isyarat di tengah kawasan Pekan Nenas.

“Sepatutnya garisan berkembar dibuat berdekatan simpang bagi memudahkan pemandu mengenal pasti kawasan tersebut.

“Tanda membelok ke kanan yang dipasang di atas jalan raya juga tidak jelas menyebabkan pemandu “terkejut” apabila mendapati kenderaan di hadapan membelok ke kanan.

“Keadaan itu boleh mengakibatkan kemalangan sekiranya pemandu di belakang memandu laju sehingga tidak dapat memperlahankan kenderaan,” katanya.

Katanya, kemalangan kecil kerap berlaku akibat kegagalan pemandu memperlahankan kenderaan.

“Simpang tiga di sini terletak di laluan jalan utama Pontian-Johor Bahru, yang agak sibuk pada waktu puncak di sebelah pagi dan petang.

“Kemalangan bukan sahaja melibatkan kenderaan kecil seperti kereta atau motosikal, tetapi juga lori dan bas,” katanya.

Justeru, pihak berkuasa diminta membuat garisan kuning dan melakukan penelitian semula terhadap persimpangan itu dengan langkah-langkah keselamatan dipertingkatkan.

Sementara itu, Adun Pekan Nenas, Yeo Tung Siong berkata, kawasan simpang tiga tersebut merupakan laluan utama di Pekan Nenas yang kini mempunyai bilangan penduduk yang tinggi.

Katanya, isu persimpangan tersebut akan diteliti terlebih dahulu dengan mengambil pandangan penduduk dan seterusnya akan dibawa ke mesyuarat tindakan daerah.

No comments:

Post a Comment