BANNER KEMANGI

BANNER KEMANGI

FACILITIES

FACILITIES

Monday, November 18, 2013

KONSEP KOPITIAM DI KILLINEY

Pelanggan menikmati hidangan di Restoran Killiney Kopitiam di Galleria PJH Precint 4,
 Putrajaya. 

ASASNYA restoran kopitiam memiliki ciri dan konsep yang sama walaupun nama dan tempat asalnya berbeza antara satu sama lain.
Ia merupakan kedai makanan segera yang menampilkan gaya kopitiam lama dari segi hiasan, tetapi lazimnya dibina di kawasan yang lebih moden dan bersih seperti pusat beli-belah.
Begitu juga dengan apa yang disajikan. Biasanya, menu yang ditawarkan kepada pelanggan adalah ringkas tetapi beraneka pilihan yang menjadi kegemaran masyarakat, termasuk masakan tradisi sesuatu kaum di negara ini.
Konsep itu sama seperti yang dijalankan di Restoran Killiney yang terletak di Galeria Putrajaya, Putrajaya. Ia merupakan sebuah restoran kopitiam francais yang dimulakan di Singapura oleh seorang rakyat Malaysia.
Kini restoran itu memiliki 70 buah outlet di tujuh buah negara iaitu Malaysia, Singapura, Indonesia, Hong Kong, Australia, Brunei dan China.
Namun begitu, pemiliknya, Safwan Zakwan Zulkifle menyifatkan persamaan menu kopitiam tersebut bukanlah satu halangan besar dalam usahanya menarik lebih ramai pelanggan, khususnya dalam kalangan penjawat awam.
Beliau berkata, hidangan yang disediakan bukan hanya diminati dan menyelerakan tetapi sesuai dengan tempoh masa rehat makan tengah hari penjawat awam di Putrajaya.
''Tempoh makan tengah hari bagi penjawat awam hanyalah dalam masa dua jam dan sudah pasti, mereka mahu menikmati hidangan yang tidak mengambil masa lama untuk disediakan.
''Kita juga menyediakan set hidangan makan tengah hari yang berbeza dari Isnin hingga Jumaat, manakala pada hari Sabtu pula, pelanggan boleh menikmati hidangan lain," katanya lagi.

Antara set hidangan makan tengah hari tradisional yang menjadi kegemaran ramai di restoran itu adalah asam pedas, masak lemak cili api, nasi tomato dan nasi hujan panas.
Ternyata, usaha Safwan Zakwan itu menampakkan sambutan yang menggalakkan walaupun ia baharu beroperasi awal tahun ini.
Bukan hanya faktor menyediakan sajian dalam tempoh masa yang singkat penting bagi menarik pelanggan, malah apa yang penting adalah majoriti pelanggan berpuas hati dengan mutu masakan yang disajikan.
''Kalau boleh, biarlah setiap pelanggan dapat menikmati hidangan tersebut dalam tempoh dua jam waktu rehat makan tengah hari," katanya.
Dalam pada itu, beliau kini sedang berusaha mendapatkan kebenaran daripada Perbadanan Putrajaya untuk membolehkannya meletakkan meja dan kerusi di luar premisnya pada waktu malam.
Selain itu, pihaknya turut memohon untuk meletakkan papan layar gergasi di luar premisnya bagi membolehkan para pelanggan menikmati rancangan televisyen, termasuk perlawanan bola sepak tempatan dan luar negara.
''Kami mahu para pelanggan menikmati hidangan sambil melihat panorama keindahan waktu malam di Putrajaya," katanya.
Mengulas lanjut, katanya, pelanggan tidak perlu bimbang kerana pihaknya tetap memasukkan hidangan yang disenaraikan 'wajib' dalam menu kopitiam seperti kopi, teh, telur, roti bakar, mi siam, laksa dan kari ayam.

No comments:

Post a Comment