BANNER KEMANGI

BANNER KEMANGI

FACILITIES

FACILITIES

Friday, November 15, 2013

PNK PONTIAN HANTAR MEMO KEPADA MB

  • PNK Pontian hantar memo kepada MBNelayan Pontian bertekad untuk tetap mempertahankan tapak kegiatan mereka daripada dirobohkan.
 1 / 1 
PONTIAN - Gabungan Jawatankuasa Mempertahankan Pusat Kegiatan Persatuan Nelayan Kawasan (PNK) Pontian dekat sini akan menyerahkan memorandum kepada Pejabat Menteri Besar bagi menyatakan pendirian untuk membatalkan perobohan bangunan didiami mereka.

Memorandum itu disifatkan langkah terakhir yang terpaksa diambil nelayan bagi mengekalkan tapak bangunan pusat kegiatan yang telah dibangunkan nelayan tempatan sejak 30 tahun lalu di situ.

Sebelum ini kira-kira 50 nelayan telah mengadakan bantahan terhadap keputusan merobohkan sebahagian bangunan pusat kegiatan khususnya bengkel pemprosesan makanan untuk industri kecil dan sederhana ( IKS).

Setiausaha Gabungan Jawatankuasa, Samsudin Jaafar berkata, mereka sudah beberapa kali menghantar memorandum kepada Pejabat Menteri Besar dan jabatan kerajaan terlibat merayu agar tapak pusat  kegiatan itu dikekalkan.

Beliau menyifatkan usaha itu sia-sia kerana tiada sebarang surat jawapan mahupun perbincangan bersama dilakukan sepanjang tempoh setahun sejak isu pengambilalihan sebahagian kawasan PNK timbul.

“Sebelum ini, nelayan sering bertanya mengenai status tapak pusat kegiatan tersebut sama ada terus kekal atau berpindah.

“Namun, tidak sebarang maklumat diberikan pihak berkaitan sehinggalah pada Selasa lalu, di mana nelayan di sini menerima maklumat terdapat bangunan akan dirobohkan,” katanya.

Menurutnya, bangunan berkenaan merupakan tempat aktiviti kepada hampir 1000 nelayan yang berdaftar di bawah PNK  menjana ekonomi mereka.

Justeru, beliau meminta agar pihak yang berkenaan memikirkan langkah yang sewajarnya termasuk membayar ganti rugi kepada nelayan sekiranya masalah itu gagal diatasi sehingga sebahagian bangunan pusat kegiatan PNK itu dirobohkan.

“Satu perjanjian juga perlu dibuat antara pihak persatuan nelayan bersama pemaju dan pihak kerajaan negeri bagi memastikan nelayan di sini mendapat kawasan baru sebagai ganti.

“Perjanjian itu perlu sebagai jaminan masa depan nelayan yang bersusah payah membangunkan kawasan pusat kegiatan di sini,” katanya.

No comments:

Post a Comment