BANNER KEMANGI

BANNER KEMANGI

FACILITIES

FACILITIES

Friday, November 15, 2013

MUZIUM BUGIS PERLUKAN PERHATIAN

  • Muzium Bugis perlu perhatianAbdullah menunjukkan keadaan permaidani bertompok dan uzur yang telah berusia 10 tahun di Muzium Bugis.
 1 / 1 
PONTIAN - Muzium Bugis terletak di Taman Rekreasi Awam Rambah, di sini, memerlukan perhatian daripada pihak bertanggungjawab bagi menaik taraf infrastruktur dan prasarana yang uzur.

Antara perkara yang perlu diberikan tumpuan ke atas muzium berusia hampir 10 tahun itu adalah permaidani, tandas dan bumbung.

Penjaga muzium, Abdullah Samat, 61, berkata, keadaan permaidani yang kotor dengan terdapat kesan tompok hitam wajar diberikan perhatian dan perlu ditukar.

Menurutnya, keadaan itu menimbulkan rasa kurang senang dalam kalangan pengunjung yang seterusnya dikhuatiri akan menjejaskan imej muzium yang menyimpan kira-kira 200 barangan masyarakat Bugis.

“Pengunjung terutamanya dari luar sering mengajukan soalan tentang keadaan permaidani. Mereka bimbang jika ia terlalu kotor untuk dipijak.

“Namun, setelah keadaan permaidani diperjelaskan, pengunjung akan masuk ke dalam muzium bagi melihat sejarah dan barang yang dipamerkan,” katanya kepada Sinar Harian.

Abdullah berkata, muzium itu juga sering menerima kunjungan kumpulan pelajar yang ingin mengetahui sejarah masyarakat Bugis dengan lebih mendalam.

Tambahnya, ruang legar di hadapan pintu masuk utama muzium sering digunakan sebagai lokasi sesi penerangan kepada pelajar.

“Walaupun kurang senang untuk duduk di atas permaidani tersebut, namun pelajar tidak mempunyai pilihan lain,” katanya.

Jelasnya, masalah berkenaan sudah ajukan kepada pihak bertanggungjawab termasuk pihak berkuasa tempatan (PBT) dan wakil rakyat, namun sehingga kini masih belum mendapat sebarang jawapan.

Abdullah berkata, dia amat berharap kemudahan di muzium ini dapat diberikan perhatian yang sewajarnya daripada pihak yang berkaitan memandangkan potensi yang cukup besar disumbangkan kepada pembangunan pelancongan di negeri ini.

“Tanpa sebarang bayaran yang dikenakan kepada pengunjung, muzium ini amat mengharapkan bantuan bagi memperbaiki kemudahan di sini,” katanya.

No comments:

Post a Comment