BANNER KEMANGI

BANNER KEMANGI

FACILITIES

FACILITIES

Wednesday, November 6, 2013

PELABURAN DI ISKANDAR RM 129.42 BILLION

Mohamed Khaled Nordin menunjukkan buku Pelaksanaan Masyarakat Rendah Karbon Iskandar Malaysia yang telah dilancarkan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak di Parlimen, Kuala Lumpur, semalam. 

KUALA LUMPUR 6 Nov. - Iskandar Malaysia mencatatkan jumlah pelaburan terkumpul sebanyak RM129.42 bilion dari 2006 sehingga Oktober tahun ini, kata Menteri Besar Johor, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin.
Mohamed Khaled, yang juga Pengerusi Bersama Pihak Berkuasa Wilayah Pembangunan Iskandar (IRDA) berkata, daripada jumlah itu, 44 peratus atau RM56.32 bilion adalah pelaburan yang telah direalisasikan.
"Setakat ini, pelabur tempatan menyumbang RM84.61 bilion (65 peratus) kepada pelaburan dijanjikan dengan baki RM44.81 bilion datang dari seberang laut," kata beliau.
Beliau berkata demikian pada sidang akhbar berikutan pelancaran Pelaksanaan Inisiatif Rendah Karbon dan Aplikasi Mudah Alih Pelancong Iskandar Malaysia oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak di bangunan Parlimen di sini hari ini.
Mohamed Khaled berkata, pengilangan (termasuk elektrikal dan elektronik, petrokimia dan oleo-kimia serta makanan dan perkembangan agro) mencatatkan pelaburan komited terkumpul tertinggi iaitu sebanyak RM45.6 bilion.
Ini diikuti oleh logistik sebanyak RM4.81 billion, pelancongan (RM2.5 bilion), penjagaan kesihatan (RM2.59 bilion), pendidikan (RM.156 bilion), perkhidmatan kewangan (RM0.6 bilion) dan industri kreatif (RM0.4 bilion).
Beliau berkata, sektor hartanah juga menyumbang kepada pembangunan Iskandar Malaysia, dengan bahagian kediaman, runcit dan perindustrian secara bersama menyumbangkan pelaburan terkumpul sebanyak RM49.31 bilion sehingga 31 Oktober diikuti utiliti pada RM12.64 bilion.
Pelaburan kerajaan, terutama dalam prasarana dan kemudahan awam serta teknologi terkini, masing-masing menyumbang RM8.31 bilion dan RM1.03 bilion kepada keseluruhan pelaburan.

No comments:

Post a Comment