BANNER KEMANGI

BANNER KEMANGI

FACILITIES

FACILITIES

Thursday, November 7, 2013

KEPELBAGAIAN SARDIN

Chef Collin Edward Lim menunjukkan cara menyediakan otak-otak sardin pada majlis pelancaran buku
 Fish and Olive Oil oleh Ayam Brand di Kuala Lumpur, baru-baru ini.

SARDIN, makanan dalam tin yang cukup popular kerana bukan sahaja boleh dimakan sebaik sahaja tin dibuka, malah cara masakan dan hidangannya juga boleh dipelbagaikan mengikut selera dan kreativiti masing-masing.
Jika sebelum ini sardin cukup sinonim dijadikan inti untuk sandwich, roti, karipap, dan pelbagai snek, sardin juga seringkali menjadi hidangan untuk dinikmati bersama nasi.
Sama ada dimasak sambal sardin, kari sardin, gulai cili padi sardin dengan kentang, dan masak kicap sardin, sardin sememangnya memenuhi selera pelbagai lapisan masyarakat.
Hari ini sekiranya dilihat pada pek bungkusannya, sardin turut dibungkus bersama dengan minyak zaiton. Secara tidak langsung menjadikannya satu makanan segera yang sihat.
Baru-baru ini, bertempat di Desa Sri Hartamas, Kuala Lumpur, satu demonstrasi masakan dengan menggunakan sardin dan tuna jenama Ayam Brand telah diadakan
Sebenarnya, jika kita bijak mengolah masakan yang sedia ada hari ini, sardin ataupun tuna mampu dijadikan sajian utama untuk hidangan harian.
Chef jemputan, Chef Collin Edward Lim menunjukkan cara-cara menghasilkan otak-otak dan chutney daripada sardin dan tuna.

Resipi sihat

Bukan sahaja ringkas serta mudah cara penyediaannya, kedua-dua resipi tersebut boleh disediakan pada bila-bila masa dan di mana jua.
Bagi otak-otak sardin, penyediaannya hanya memerlukan sekitar 15 hingga 20 minit dan ia perlu dimasak secara kukus.
Manakala bagi chutney tuna pula tidak perlu dimasak dan tempoh masa penyediaannya cuma 10 hingga 15 minit sahaja.
Tidak sekadar menunjukkan bagaimana cara-cara untuk memasak sardin dalam pelbagai hidangan, Ayam Brand turut melancarkan buku resipinya yang pertama Fish and Olive Oil.
Menampilkan 30 resipi sihat, 15 daripadanya resipi tuna bersama minyak zaiton sementara selebihanya sardin bersama minyak zaiton.
Dihasilkan oleh pereka makanan yang terkenal, Pelita Lim, buku resipi tersebut menampilkan resipi-resipi ringkas tetapi sedap untuk dinikmati.
Boleh disajikan dalam tempoh tidak sampai satu jam, resipi-resipi yang ditampilkan terdiri daripada makanan Melayu, Cina, India, Thai, Jepun, Itali, Perancis, dan fusion.
Antara resipi yang terdapat di dalam buku Fish and Olive Oil ialah sardin tempura garam dan lada sulah, wonton rangup sardin berkeju , sardin kukus halia, kerabu tuna, cucur tuna, serunding kelapa tuna, piza tuna, dan banyak lagi.
Sementara itu, menurut Pakar Perunding Diet, Indra Balaratnam, sajian harian seharusnya mengandungi hidangan ikan, sumber protein yang sepatutnya diambil setiap hari.
Tambahnya, sajian tersebut perlulah dalam jumlah 100 gram atau ikan bersaiz sebesar tapak tangan.
"Apa yang disarankan ini dipetik daripada Garis Panduan Diet Malaysia 2010 di mana pengambilan ikan dalam sajian harian merupakan sebahagian daripada protein yang seharusnya diambil.
"Jika pengambilan protein untuk sajian harian ia didapati mampu menjana sel-sel.
"Untuk pengetahuan bersama, sebenarnya ikan sardin merupakan ikan yang bagus untuk dinikmati kerana ia mengandungi minyak semula jadi, omega 3, vitamin D, B12, E, dan juga B6," katanya ketika ditemui pada majlis tersebut.
Ujarnya lagi, selain ikan sardin, ikan tuna turut mengandungi pelbagai jenis vitamin serta minyak semula jadi yang mampu melengkapkan sajian harian anda.
Jadiulasnya, dalam pemilihan makanan harian, dia menasihati agar setiap individu membuat pilihan yang betul dan tepat kerana secara tidak langsung ia memberi kesan kepada diri masing-masing.

No comments:

Post a Comment