BANNER KEMANGI

BANNER KEMANGI

FACILITIES

FACILITIES

Wednesday, December 18, 2013

KAMPUNG PERMATA-TUNGGU MASA DITELAN OMBAK

  • Tunggu masa ditelan ombak
  • Penduduk melihat keadaan rumah yang rosak akibat dipukul ombak di Kampung Permata.
 1 / 1 
PONTIAN - Sebanyak 40 keluarga di Kampung Permata, di sini, tidak lena tidur kerana jarak rumah mereka yang semakin hampir dengan laut akibat hakisan ombak berikutan fenomena air pasang besar yang melanda.

Penduduk, Hamdan Abdullah, 50, berkata, hakisan tersebut menyebabkan rumahnya yang berjarak tidak sampai 10 meter dengan laut hampir roboh.

“Rumah saya boleh roboh bila-bila masa sahaja jika air laut semakin naik. Pada musim tengkujuh sekarang ini, air masuk ke dalam rumah tidak kira siang atau malam,” katanya.

Menurutnya, dia juga bimbang masalah hakisan yang semakin serius memungkinkan rumahnya yang berusia 13 tahun itu dan lima rumah penduduk lain yang terletak begitu hampir dengan laut lenyap daripada pandangan.


Hanya mampu berdoa

Dia tidak mampu berbuat apa-apa ketika air pasang memasuki rumahnya selain hanya mampu berdoa agar struktur kediaman yang dibina daripada kayu itu terus kukuh.

“Saya juga terpaksa mengambil langkah sendiri untuk menghalang kerosakan lebih teruk akibat aliran air pasang yang deras dengan memacakkan buluh-buluh di tepi rumah.

“Buluh-buluh yang dipacakkan itu melambatkan aliran air pasang yang deras ke dalam rumah,” katanya.

Hamdan berkata, dia meminta agar benteng batu segera dibina di kawasan pesisir pantai yang masih belum lagi mempunyai benteng di situ.

Jelasnya, benteng pasir yang dibina kira-kira setahun lepas hanya sepanjang 200 meter, ia tidak merangkumi keseluruhan kawasan pesisir pantai di kampung ini yang berkeluasan kira-kira 500 meter.

“Cadangan pembinaan benteng telah banyak kali diajukan kepada wakil kerajaan negeri dan persekutuan. Saya berharap masalah ini mendapat perhatian dan tidak dibiarkan begitu sahaja,” katanya
.

Hakisan ubah kampung

Sementara itu, bagi penduduk lain, Zainab Hussin, 57, berkata, dia bimbang keselamatan keluarganya memandangkan jarak rumah dengan laut hanya kira-kira 100 meter sahaja.

Menurutnya, hakisan yang berlaku telah merubah keadaan Kampung Permata yang dahulu mempunyai banyak pokok bakau sebagai penahan ombak.

“Kalau dahulu air laut tidak pernah jejak lantai rumah, tapi sekarang perkara sebaliknya yang berlaku setiap kali air pasang.

“Setiap kali musim air pasang tiba, sukar untuk kami melelapkan mata mengenangkan keadaan rumah tambahan pula ketika itu angin laut begitu kuat,” katanya.


Bina benteng segera

Justeru, pembinaan benteng penahan ombak di situ perlu disegerakan bagi mengelakkan penduduk diancam risiko bahaya hakisan laut.

Menurutnya, hasrat untuk berpindah sentiasa diluahkan, namun ramai yang tidak mampu selain perlu menanggung anak.

“Ia kerana, penduduk di sini kebanyakannya berpendapatan sederhana. Ada yang bekerja sebagai pekerja kilang dan penjual kuih,” katanya.

No comments:

Post a Comment