BANNER KEMANGI

BANNER KEMANGI

FACILITIES

FACILITIES

Monday, December 23, 2013

NASI AMBENG RK RECIPE CAFE-MELAWATI KL


Riezman Khuzaimi dan Kartina Ayoob.

BARANGKALI ramai dalam kalangan kita yang sudah lama tidak menikmati sajian terkenal dari selatan tanah air seperti nasi ambeng. Lebih-lebih lagi di Kuala Lumpur, tidak banyak restoran atau pengusaha makanan yang menyediakan masakan Johor asli sebagai menu utama mereka.
Bagaimanapun warga kota kini berpeluang merasai sendiri keenakan kedua-dua hidangan pemikat selera yang kaya dengan aroma dan rempah-ratus itu apabila berkunjung ke RK Recipe Cafe (RK) milik pelakon Riezman Khuzaimi dan Kartina Ayoob.
Mungkin ada yang bertanya apa itu nasi ambeng? Ia merupakan sajian kebanggaan orang Jawa yang disajikan semasa majlis kenduri.
Nasi ambeng lazimnya dihidangkan bersama lauk-pauk di dalam dulang dan dimakan secara beramai-ramai.
Lauk-pauk yang disediakan bagi memeriahkan nasi ambeng ini antaranya ayam kicap, gulai ayam, serunding dan sayuran.
Menurut Kartina, nasi ambeng merupakan makanan istimewa RK dan sering menjadi pilihan untuk menu katering.
"Kami menyediakan nasi ambeng setiap Sabtu dan Ahad. Setakat ini menu ini menjadi pilihan keluarga yang datang pada hujung minggu dan reaksi yang diberikan pelanggan sangat positif," ujar Kartina.
Selain nasi ambeng, RK turut menyajikan makanan lain seperti yee mee, spageti bebola daging, nasi ayam dan nasi goreng kampung.
Tidak ketinggalan, RK menerima tempahan katering untuk majlis perkahwinan, hari jadi dan keramaian.
Anda juga boleh menikmati kek cawan hasil tangan Kartina sendiri.
Menurut Kartina, kebanyakan menu ditawarkan adalah hasil tangan dia dan suaminya.
Mereka hanya dibantu oleh pembantu tukang masak untuk kerja-kerja penyediaan makanan.
Katanya, sebelum membuka restoran, Kartina telah melakukan penyelidikan dan perancangan teliti. Tidak hairanlah, Majlis Perbandaran Petaling Jaya (MPAJ) memberi gred A kepada restoran RK.
"Saya sudah membuat persediaan awal bahan mentah yang dibungkus mengikut sukatan yang betul. Maksudnya, pelanggan A dan B akan dapat sukatan makanan yang sama. Ini juga penting supaya mutu kebersihan dan kualiti makanan terjamin," katanya yang merancang membuka cawangan RK di Singapura.
Idea RKDitanya tentang idea nama RK, Kartina memberitahu, nama tersebut merupakan gabungan Riezman dan Kartina.
Jelasnya, RK sudah lama ditubuhkan yang pada awalnya menjalankan perniagaan biskut raya dan pakaian secara kecil-kecilan.
Kemudian, ia berkembang kepada perniagaan katering pada tahun lalu sehinggalah pasangan ini mengambil keputusan membuka sebuah restoran.
"Selepas saya berehat setahun daripada bekerja, kami membuat keputusan menjalankan perniagaan berasaskan makanan. Sebelum ini, RK beroperasi di rumah dan kalau ada pelanggan, kami hanya berjumpa di luar.
"Lama-kelamaan, kami terfikir untuk membuka sebuah restoran yang akan menjadi pusat sehenti termasuklah tempahan katering," katanya.

No comments:

Post a Comment