BANNER KEMANGI

BANNER KEMANGI

FACILITIES

FACILITIES

Sunday, December 15, 2013

RESTORAN PERMATA SENIBONG, JB

CRISPY Kailan

SEBUT sahaja Senibong, pasti ramai yang tahu ia adalah kawasan popular dengan deretan restoran makanan laut. Salah satu daripadanya adalah restoran Permata Senibong yang bertemakan menu Nyonya dan Cina.
Permata Senibong yang beroperasi sejak tiga tahun lalu di pesisir Selat Tebrau itu terletak tidak jauh dari pusat bandar dan Tambak Johor. Kebanyakan pelanggannya adalah dari dalam dan luar negara terutama pekerja sektor korporat tempatan dan pelancong dari Singapura.
Pengurus Operasinya, Amrol Hisham Dzulkifli, 48, ketika ditemui memberitahu tentang sejenis hidangan yang tidak pernah dilihat di restoran makanan laut lain di sekitar Johor Bahru, berbentuk seperti bunga rampai dan mempunyai rasa seperti rumpai laut.
"Inilah dia 'Crispy Kailan', salah satu keunikan di Permata Senibong. Kami sengaja memilih tema masakan Nyonya dan Cina kerana mahu lari daripada stereotaip, selain mahu menampilkan keunikan masakan makanan laut yang segar dan mampu menggamit tunas rasa pelanggan.
"Ketam sebagai contoh, jika anda memang penggemar makanan laut maka mudah untuk anda tahu bahawa kami menyediakan bahan yang segar," katanya.
Antara hidangan istimewa adalah Creamy Salted Egg Crab, dengan persembahan berbeza kerana mempunyai sedikit kuah yang diadun menggunakan susu berbanding dengan menu ketam masak telur masin yang biasa.
Sementara itu, Amrol Hisham, memaklumkan bahawa cengkerang ketam yang biasanya keras hingga terpaksa menggunakan ragum untuk dipecahkan di tempat lain berbeza dengan jenis yang dihidangkan di restoran itu.
"Di Permata Senibong, cengkerang ketam mudah dipecahkan untuk mendapatkan isinya yang segar. Makan pula dengan kuah telur asin berkrim, pasti sesiapa sahaja akan berpuas hati," ujarnya.
Dalam pada itu, hidangan 'mantou' juga tidak kurang enaknya. Ia boleh dimakan begitu saja atau dicolek dengan kuah. Ia juga begitu lembut sehingga tidak perlu dikunyah.
Suasana malam di situ juga sesuai untuk majlis meraikan ulang tahun perkahwinan, kelahiran atau sebarang bentuk keraian kerana kilauan lampu dari Senokor, Singapura mewujudkan ilusi eksklusif yang tidak terbanding tempat lain.
Kalau diceritakan tentang menu lain, sudah tentu ia menggunakan bahan sayuran seperti kailan, kangkung, asparagus, brokoli dan beberapa jenis yang lain, manakala ikan dan makanan laut pula terdiri daripada pilihan siakap, jenahak, merah, kerapu, kerapu bara, udang, ketam dan pelbagai lagi.
Contohnya, sotong yang dimasak Kham Heong atau udang secara Kung Pow memberikan keunikan tersendiri kepada Permata Senibong yang mampu menempatkan sehingga 200 orang pada satu-satu masa itu.
Amrol Hisham turut menjelaskan bahawa makanan laut yang dihidangkan di restorannya itu tidak dikelaskan sebagai mahal, malah beliau memberitahu terdapat pakej-pakej yang berbaloi untuk dicuba, malah boleh dinaik taraf dengan menukar menu di dalamnya seperti jenis ikan dan makanan laut yang disediakan.
"Biasanya pelanggan tetap kami adalah petugas bank, sektor kerajaan dan korporat. Mereka akan memilih pakej seperti set untuk empat, enam atau 10 orang. Ramai yang memilih untuk mengadakan keraian di sini, terutama pada waktu cuti sekolah atau hujung minggu.
"Walaupun tampil dengan keunikan yang mewujudkan suasana eksklusif, namun setiap pelanggan mempunyai pilihan mengikut kemampuan kewangan mereka," katanya lagi.
Beroperasi mulai pukul 4.00 petang hingga lewat dinihari, Permata Senibong sentiasa mengalu-alukan kedatangan pelanggannya dengan hidangan enak serta layanan mesra seolah di premis lima bintang.
Pihak yang berminat untuk menempah boleh menghubungi Amrol Hisham di talian 013-7211516 atau rakan kongsinya, Khairul Anuar Napi di talian 019-7766879.

No comments:

Post a Comment