BANNER KEMANGI

BANNER KEMANGI

FACILITIES

FACILITIES

Monday, June 23, 2014

BABY EATS BY JUSTLIXA

Makanan bayi perlu mengandungi segala khasiat yang diperlukan selain bebas daripada bahan kimia.

KETIKA anak keduanya memasuki usia enam bulan, Nor Haliza Ghazali, 33, mula mencari-cari menu yang sesuai untuk dijadikan makanan pejal pertama bagi si anak.
Puas melayari internet, ibu ini akhirnya menemukan bermacam-macam jenis resipi yang bukan sahaja berkhasiat untuk bayi malah juga sedap.
Menariknya resipi masakan tersebut tidaklah disimpan untuk dirinya sahaja, sebaliknya Nor Haliza atau lebih selesa dengan panggilan Liza memuat naik resipi dan gambar ke dalam akaun facebooknya untuk dikongsi bersama rakan-rakan.
Dari sehari ke sehari, Liza bukan sahaja mendapat maklum balas yang baik daripada sahabat-sahabat di facebook, malah ada yang turut mahu menempah makanan bayi padanya.
“Ramai yang menghantar pesanan menerusi kotak mesej, tidak mahu menghampakan mereka maka saya ambil tempahan dan jual.
"Saya sedar, ibu-ibu zaman sekarang ramai yang bekerja dan sukar memperuntukkan masa untuk menyediakan makanan berkhasiat untuk anak-anak.
"Setelah mendapatkan ilmu dan bereksperimen saya menghasilkan makanan bayi mengikut usia bayi dengan pelbagai perisa," katanya yang ditemui di kediamannya yang terletak di Bandar Utama, Petaling Jaya, Selangor.
Ibu kepada dua anak ini menghasilkan makanan daripada puri mentega kacang, kentang manis ayam, pasta dan macam-macam lagi.
Melihat potensi mengembangkan perniagaan, Liza telah melabel bekas makanan bayi dengan nama Baby Eats by Justlixa.
“Kami bermula pada April tahun lalu dan kini lebih setahun perniagaan ini berlangsung. Makanan bayi yang kami hasilkan terbahagi kepada beberapa kategori seperti 6 hingga 10 bulan dan satu tahun ke atas.
“Istimewanya Baby Eats by Justlixa ini tidak mengandungi garam dan gula. Bahan-bahan yang menjadi penyedap kepada makanan ini adalah pilihan berkualiti. Kami guna stok ayam daripada ayam organik kerana kami tidak mahu sebarang bahan kimia masuk ke dalam tubuh bayi menerusi pemakanan," ujarnya.

Nor Haliza Ghazali dan suaminya, Mohd. Nizam Zainudin mula mengusahakan makanan 
untuk bayi selepas mencari-cari menu sesuai untuk bayi mereka.

Menurut Liza lagi, makanan bayi sejuk beku ini boleh bertahan selama dua bulan dan selepas dicairkan ia mesti dimakan dalam tempoh 24 jam.
“Tiap kali menjual saya turut menyalurkan satu panduan pemakanan untuk diikuti ibu bapa. Ini penting kerana perut bayi memang sensitif, jadi dengan mengikut panduan pemakanan boleh mengelakkan bayi dari sakit perut dan tidak selesa.
“Antara maklum balas ibu bapa yang saya terima ialah, anak mereka yang dulunya cerewet makan suka dengan Baby Eats ini. Adakalanya ibu bapa turut tumpang makan sekali kerana rasanya yang sedap," tambah Liza lagi.
Sebagai penjual, Liza memang mengambil berat akan pelanggannya.
Dia akan mengambil rekod bayi, bertanya ibu bapa akan sejarah alahan anak kerana pengabaian terhadap makanan yang menyebabkan alahan memang mendedahkan bahaya kepada kesihatan bayi.
“Ramai pelanggan yang anak mereka alah terhadap lobak, jadi bila ada alahan lobak bahan tersebut tidak dimasukkan dalam masakan," katanya sambil memberitahu suaminya, Mohd. nizam Zainudin, 30, adalah tukang masak yang bertanggungjawab menyediakan makanan bayi tersebut.
Bagi ibu bapa yang berminat menempah Baby Eats by Justlixa boleh melakukan pra tempahan. Ini penting bagi memastikan kesegaran produk.
“Setakat ini kami berjaya mendapat tempahan di seluruh Malaysia. Kami merancang untuk memperluaskan pasaran kami di taman asuhan kanak-kanak (taska) dan kedai yang menjual barangan bayi.
"Insya-Allah, sebenarnya kami juga merancang untuk mewujudkan sebuah restoran yang mengutamakan makanan berkhasiat bagi bayi.
"Jika restoran lain fokus utama adalah makanan orang dewasa dan menu sampingan untuk kanak-kanak, kami akan melakukan sebaliknya di mana menu kanak-kanak fokus utama dan menu ibu bapa adalah sampingan. Kedai makan mesra bayi ini juga termasuk dalam perancangan kami tahun hadapan," jelasnya.
Untuk mengetahui lebih lanjut boleh layari laman sesawang justlixa.wix.com/babyeats atau talian 019-2699838.

No comments:

Post a Comment