BANNER KEMANGI

BANNER KEMANGI

FACILITIES

FACILITIES

Monday, September 22, 2014

ANA PATIN HOUSE-MUTIARA DAMANSARA

SEBAGAI seorang peminat tegar ikan patin masak tempoyak, umpama satu pemburuan dalam mencari hidangan yang benar-benar sedap dan menepati selera penulis di kawasan Lembah Klang seperti yang sering dinikmati kala singgah di sekitar Pahang.
Pertemuan penulis dengan pemilik restoran Ana Patin House yang terletak di Mutiara Damansara, Petaling Jaya ternyata berjaya mengakhiri pencarian penulis kerana rasa gulai tempoyaknya yang cukup masam, cukup pedasnya selain kemanisan ikan patinnya yang segar, melengkapkan rasanya.
Pada mulanya, penulis mencuba ikan patin sangkar Sungai Pahang masak tempoyak. Rasanya sudah cukup sempurna bagi penulis sehinggalah merasa sendiri keenakan patin buah pula.
Isinya yang lebih kenyal dek kerana ikan patin buah bergerak liar dan aktif melawan arus sungai yang deras selain memakan sumber bahan semula jadi menjadikan dagingnya lebih segar dan manis.
Belum lagi berbicara tentang hidangan-hidangan ikan sungai liar lain di Ana Patin House seperti ikan kerai, kelah dan geraha. Ternyata Ana Patin House berada di kelasnya tersendiri.
Bukan sekadar memuji, hidangan di Ana Patin House yang fokus dalam penyediaan masakan tradisional Melayu terutamanya dari negeri Pahang itu begitu istimewa tambahan kebanyakan masakan merupakan air tangan pemilik restoran sendiri, Datin Rohana Ismail yang merupakan anak jati Temerloh, Pahang.
Mengusahakan restoran tersebut bersama anaknya, Puteri Nur Azureen Mazran sejak lima bulan lalu, ujar Puteri Nur Azureen, resipi yang dimasak ibunya itu merupakan warisan turun-temurun keluarganya.
“Kesemua ikan sungai, kita diambil daripada pembekal di Sungai Pahang sendiri bagi menjaga kualiti rasanya," ujarnya.
Selain ikan patin buah masak tempoyak, pelbagai hidangan yang menjadi kegemaran pengunjung Ana Patin House seperti kelah goreng, geraha masak tempoyak, kerai goreng dan ikan kerai masak lemak cili api turut boleh diperolehi di sini.

No comments:

Post a Comment