BANNER KEMANGI

BANNER KEMANGI

FACILITIES

FACILITIES

Saturday, September 6, 2014

KAFE ALA GARAJ-LAKE FIELD SUNGAI BESI















SUSUN atur kedai menggabungkan rona kelabu sebagai warna
 asas dan warna-warna ceria sebagai warna tambahan bagi menaikkan seri kafe.


DARI luar, kedai yang terletak di Lake Fields, Sungai Besi, Kuala Lumpur ini tidak ubah seperti ruang pameran motosikal klasik. Namun, siapa sangka, ruang yang memuatkan kira-kira 13 buah motosikal dan skuter itu sebenarnya sebuah kafe yang berkonsepkan sebuah garaj.
Ternyata, kelainan konsep tersebut berjaya menarik perhatian orang ramai untuk mengunjungi restoran tersebut.
Buktinya, biarpun kafe yang diberi nama Abah & Sons itu baru sahaja beroperasi pertengahan April lalu, namun, ia begitu popular dalam kalangan masyarakat setempat dan menjadi bualan umum dalam media sosial.
Menurut pemilik kafe yang berdarah Perancis, Mia Marine Jores, 28, konsep asal kafe tersebut merupakan lontaran idea suaminya, Mohd. Fadhil Zakaria, 32, dan rakannya, Pa'Din, seorang pemain papan luncur terkenal antarabangsa.

RUANG pameran yang menempatkan barang-barang klasik zaman dahulu.


Dekorasi
"Sebenarnya, idea ini diadaptasi daripada kafe-kafe di Eropah yang mengetengahkan konsep garaj.
"Berbeza di Malaysia, konsep ini belum begitu popular kerana kebanyakan pengusaha restoran lebih gemar memilih elemen moden, rustik, taman dan lain-lain," jelasnya.
Justeru itu, ujar Mia, suaminya mengambil peluang tersebut untuk mengaplikasikan konsep garaj di kafe mereka.
Melihatkan kafe yang cantik dan berseni, umum pasti beranggapan keseluruhan dekorasi itu hasil sentuhan magis pakar penghias dalaman.

PEMILIK kafe Abah & Sons, Mia Marine (kanan) bersama pengurus kafe, Ahmad Fitri.


Manakan tidak, walaupun kesemua bahagian kafe menggunakan warna kelabu dan suram, namun, ia diseimbangkan dengan penggunaan mentol lampu rona kuning keemasan.
Bukan itu sahaja, setiap dekorasi di dalam kafe tersebut juga diletakkan pada posisi yang betul selain mempunyai susun atur yang kemas.
Bagaimanapun, menurut pengurus kafe tersebut, Ahmad Fitri Zainal Abidin, 33, hampir seratus peratus dekorasi dan ubah suai kafe tersebut dilakukan sendiri oleh si pemilik dengan dibantu rakan-rakannya yang lain.
"Semasa melakukan kerja pengubahsuaian, kami duduk berbincang beramai-ramai sambil mengeluarkan idea untuk dekorasi kafe ini baik dari segi hiasan, lukisan mural, posisi motosikal mahupun menu makanan.

Motosikal paling mahal bernilai RM45,000 yang dipamerkan di kafe ini.


"Disebabkan permuafakatan tersebutlah, proses pengubahsuaian hanya mengambil masa kurang daripada sebulan sebelum dibuka kepada pelanggan," katanya.
Menurut Ahmad Fitri, kos pengubahsuian kafe tersebut menelan belanja hampir RM30,000.
Aksesori
Henkel Tourist, Dolphin, Lambretta, Vespa, Norton dan Zuldap merupakan antara motosikal dan skuter yang dipamerkan di sudut kedai.
"Disebabkan motosikal ini sangat unik dan eksklusif, ramai yang bertanya adakah ia milik kami. Sebenarnya, motosikal ini dipinjamkan oleh seorang usahawan permotoran untuk tujuan pameran," ujarnya.
Tambah Ahmad Fitri, motosikal termahal yang dipamerkan di kafe tersebut ialah daripada model Norton dan berharga RM45,000.
Tarikan kafe tersebut bagaimanapun tidak terletak sepenuhnya pada deretan motosikal klasik mewah sahaja. Ini kerana, lukisan mural, gantungan papan luncur dan perkakas-perkakas bengkel turut menaikkan seri kafe berkeluasan 250 meter persegi itu.
Bagi menonjolkan lagi konsep garaj, pemilik mengolah tong aluminium lama rona biru menjadi meja dan kerusi tempat pengunjung menjamu selera.
Untuk mencetuskan kelainan dalam konsep garaj, pemilik turut mengolah kayu lapis menjadi meja papan manakala tin biskut lama sebagai alas duduk.

No comments:

Post a Comment