BANNER KEMANGI

BANNER KEMANGI

FACILITIES

FACILITIES

Wednesday, September 3, 2014

SELASIH DALAM MASAKAN DAN PERUBATAN

  • Daun selasihDaun selasih
 1 / 1 
Pla muek phat krapau ialah sejenis makanan Thai bermaksud sotong goreng bercili dan ruku-ruku. Ruku-ruku, Ocimum tinuiflorum (sinonim Ocimum sanctum) yang dikenali di Malaysia sebagai kemangi biasa ditanam oleh orang India di pekarangan kuil dan rumah.
Ruku-ruku yang dikenali sebagai tulasi (atau tulsi) di India ini juga dikenali sebagai holy basil.

Di Indonesia, kemangi merujuk kepada sejenis selasih yang memiliki aroma sitrus iaitu Ocimum citriodorum. O.citriodorum biasa digunakan oleh orang Terengganu dalam menyediakan rempah kari untuk masakan berempah daging, ikan dan ayam yang dimakan bersama nasi dagang.

Di Indonesia, selasih sitrus biasa dimakan sebagai ulam secara mentah. Contohnya ia dimakan bersama ayam kalasan. Ayam kalasan ialah ayam goreng yang disediakan dengan memerap ayam dengan air kelapa selama beberapa jam sebelum digoreng. Ayam kalasan goreng biasanya dimakan dengan nasi panas dan daun selasih sitrus segar.

Orang Thailand menggunakan dua jenis selasih dalam makanan iaitu selasih Thai dan kemangi. Selasih Thai, Ocimum basilicum var. Thyrsiflorum biasa digunakan oleh orang Thailand dalam menyediakan kari hijau, yang digunakan sebagai bahan untuk menyediakan masakan berkuah. Namun selasih Thai juga biasa dijadikan perencah makanan bergoreng.
Orang Thai biasa menggunakan ruku-ruku untuk menyediakan masakan bergoreng seperti daging, ayam dan sotong. Daging dan ayam biasanya dicencang halus jika digoreng bersama daun ruku-ruku.
Sotong pula dipotong menurut cita rasa atau keperluan hidangan.
Ada yang dipotong lebar kemudian dikelar-kelar. Ada juga yang dipotong melintang. Pla muek phat krapau iaitu sotong goreng bercili bersama ruku-ruku menawarkan rasa lazat yang cukup hebat kepada mereka yang menggemari makanan eksotik.

Perbezaan

Bagaimana membezakan antara selasih Thai dan ruku-ruku? Daun selasih Thai bersifat licin manakala daun ruku-ruku kasar dan berbulu. Daun selasih Thai memiliki sisi lurus manakala daun ruku-ruku berkeluk-keluk. Tangkai daun selasih Thai biasanya berwarna ungu tua. Bunganya juga berwarna ungu.
Ruku-ruku yang biasa terdapat di Malaysia ialah yang berdaun hijau muda. Di Thailand pula terdapat sejenis ruku-ruku dengan tangkai daun dan bunga berwarna ungu tua. Ruku-ruku ini dikenali sebagai ruku-ruku hitam.
Aroma selasih Thai wangi manakala aroma ruku-ruku agak berbau rempah. Ruku-ruku hitam memiliki bau seakan-akan bunga cengkih mungkin kerana kandungan eugenol yang tinggi berbanding rukurruku berdaun hijau.
Di Barat, terdapat beberapa jenis selasih seperti selasih manis (sweet basil), Selasih taman dan selasih Perancis. Namun selasih manis, Ocimum basilicum lebih banyak digunakan dalam masakan terutama masakan Itali. Walau pun nama Latin sama dengan yang selasih Thai namun bentuk daunnya agak berbeza, daun selasih manis ini biasanya lebih lebar.
Seperti dinyatakan di atas, selasih Thai ialah varieti Thysoflorum sedang selasih manis tidak terdapat sebarang varieti ditambah di belakang nama Latin. Warna hijau daunnya lebih muda berbanding selasih Thai.
Dari segi aroma selasih Barat lebih wangi dan mungkin juga lebih menarik bagi kebanyakan orang. Daun selasih ini sama ada dalam bentuk segar atau kering biasa digunakan dalam menyediakan pelbagai jenis masakan.
Daun selasih manis, selasih Thai dan ruku-ruku memiliki sifat terapeutik yang bermanfaat untuk manusia.

Daun selasih manis biasa digunakan untuk ketidakseimbangan yang berlaku pada sistem penghadaman dan sistem saraf. Untuk masalah penghadaman selasih manis biasa digunakan untuk meredakan sakit perut, perut berangin (sering kentut) dan ketidakhadaman. Ia juga digunakan untuk meredakan loya dan muntah.
Dari segi sistem saraf ia biasa digunakan untuk meredakan stres emosi. Ia boleh digunakan untuk meredakan mood turun naik, kemurungan dan keresahan. Ia juga digunakan untuk merawat insomnia, migrain, batuk dan sawan babi. Ia digunakan untuk meredakan flu, demam selesema dan infeksi paru-paru serta meredakan demam panas.

Secara luaran daun selasih manis digunakan untuk menghindar gigitan nyamuk dan beberapa jenis masalah kulit.

Minyak aromaterapi pula digunakan untuk meredakan tekanan mental, antiseptik (antibakteria) dan masalah penghadaman. Minyak aromaterapi selasih manis digunakan oleh sebahagian pengamal perubatan tradisional yang mahir dalam membantu meredakan flu, infeksi paru-paru, demam panas dan demam selesema.
Pengambilan secara dalaman hanya boleh diamalkan atas nasihat pakar herba atau pakar aromaterapi yang terlatih/mahir dengan pengambilan minyak aromaterapi secara dalaman sahaja.

Daun selasih Thai boleh digunakan secara tradisional untuk merawat atau meredakan beberapa masalah kesihatan seperti disebutkan di atas. Setakat ini, saya tidak pernah dengar selasih Thai di ekstrak untuk menghasilkan minyak aromaterapi. Namun begitu, pembaca boleh mendapatkan minyak aromaterapi selasih manis yang dari beberapa pembekal.


Kehebatan ruku-ruku

Apakah kegunaan ruku-ruku dalam perubatan tradisional? Sebahagian sifat terapeutiknya bertindan dengan selasih manis seperti digunakan untuk infeksi sistem pernafasan seperti, sakit tekak, batuk dan bronkitis.
Ia juga digunakan untuk meredakan flu, demam selesema dan asma serta demam panas.
Sakit gusi, ulser mulut, gastrik dan ulser perut/usus juga boleh dirawat dengan mengambil jus ruku-ruku. Masalah kesihatan yang biasa dialami oleh kanak-kanak seperti demam selesema, demam panas, diarea, muntah boleh dirawat secara berkesan dengan mengambil jus daun ruku-ruku.
Ia boleh digunakan untuk meredakan gigitan serangga dilakukan dengan kedua-dua cara iaitu secara luaran dan jusnya diminum. Pes daun ruku-ruku digunakan untuk meredakan migrain atau sakit kepala.
Jusnya diminum untuk tujuan yang sama. Pengambilan secara dalaman dan penggunaan luaran dikatakan membantu merawat beberapa masalah kulit seperti vitiligo, psoriasis dan ekzema. Jus ruku-ruku dititiskan pada mata berupaya meredakan mata yang merengsa dan rabun ayam.
Pengambilan jus atau teh daun ruku-ruku dikatakan membantu mencegah penyakit jantung. Ia juga membantu meredakan keletihan yang berpunca dari masalah jantung. Antara sifat terapeutik ruku-ruku yang paling saya tertarik hati ialah sifat adaptogen yang dimilikinya.

Adaptogen bermaksud agen yang membantu tubuh menghadapi stres (sama ada fizikal atau emosi) dan mengembalikan keseimbangan fungsi organ sistem.
Untuk pengetahuan pembaca, ruku-ruku yang telah dikapsulkan dijual di kedai-kedai farmasi terkemuka di Malaysia dengan nama tulasi keluaran sebuah syarikat dari India yang terkemuka. Tulasi merujuk kepada ruku-ruku India.   
Jus ruku-ruku disediakan dengan melumatkan 10 helai daun segar dan ditambah sesudu besar air panas. Perahan airnya diminum. Teh ruku-ruku disediakan dengan merendam 10 helai daun dengan secawan air panas dan ditutup selama 10 hingga 15 minit.

No comments:

Post a Comment