BANNER KEMANGI

BANNER KEMANGI

FACILITIES

FACILITIES

Tuesday, September 16, 2014

PERODUA AXIA 1 LITER 21.6 KM ?

Perodua Axia dijual pada harga atas jalan bermula antara RM24,900 hingga RM45,300

KUALA LUMPUR 16 Sept. - Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin semalam telah menyempurnakan pelancaran Axia, model kereta ke-10 keluaran Perusahaan Otomobil Kedua Sdn. Bhd. (Perodua), dalam satu majlis yang telah diadakan di sini malam tadi.
Muhyiddin dalam ucapan perasmian berkata, Axia menjadi kebanggaan negara kerana merupakan kenderaan cekap tenaga (EEV) pertama Malaysia.
Jelas beliau, Axia melambangkan kejayaan Perodua dalam menghasilkan kenderaan mampu milik sejak ditubuhkan pada tahun 1993.
“Axia menjadi penanda aras baharu bagi kualiti, pengurusan kos dan produktiviti terutamanya dalam pasaran EEV.
“Model ini juga lambang kepada keupayaan serta kemampuan Perodua membangun dan bersaing dalam pasaran kereta di negara ini," katanya.
Axia didatangkan dengan empat model iaitu Standard E, Standard G, Edisi Khas dan Advance dipacu oleh enjin 1.0 liter mampu memberikan penjimatan petrol sehingga 21.6 kilometer (km) bagi setiap liter.
Sejak tempahan mula dibuka pada 15 Ogos lepas, Perodua Axia yang dijual pada harga atas jalan bermula antara RM24,900 hingga RM45,300 telah mendapat sejumlah 13,5000 tempahan.
Kenderaan ini merupakan model pertama dikeluarkan di kilang cekap tenaga baharu pengeluar kereta kedua negara ini iaitu Perodua Global Manufacturing Sdn. Bhd. di Rawang dekat sini dengan sokongan syarikat pengeluar kereta Jepun, Daihatsu Motor Company. 


No comments:

Post a Comment