Air lemon merupakan diuretik semula jadi yang dapat membantu tubuh untuk menyingkirkan cecair bersama-sama dengan toksin. Asid sitrik yang terkandung dalam buah lemon dapat memaksimumkan enzim yang merangsang hati untuk melakukan detoksifikasi.
Seperti yang kita tahu, buah-buahan sitrus sememangnya kaya dengan vitamin C dan asid askorbik yang dapat membantu mengurangkan gejala selesema dan penyerapan zat besi yang turut memainkan peranan dalam fungsi sistem imun.
Kebanyakan orang mengamalkan minum air suam sejurus bangun dari tidur bagi merangsang saluran penghadaman. Air suam yang dicampur dengan lemon dipercayai dapat mengaktifkan dan membersihkan hati.
Lemon merupakan sejenis buah yang bersifat asid, justeru ia mempunyai keupayaan untuk mengurangkan alkali yang tinggi dan menyeimbangkan paras pH terutama kepada mereka yang gemar memakan keju, daging atau alkohol.
Setiap orang mempunyai rutin harian yang tersendiri pada setiap pagi untuk memulakan hari. Ada yang melakukan yoga sejurus selepas bangun tidur, ada yang mengamalkan meminum air kosong dan sebagainya.
Walau apa jua rutin yang diamalkan, sudah pasti ia mempunyai keberkesanan dan kebaikan yang tersendiri terutama untuk tujuan kesihatan dan kecantikan.