BANNER KEMANGI

BANNER KEMANGI

FACILITIES

FACILITIES

Tuesday, December 16, 2014

TERMINAL PENGANGKUTAN AWAM PONTIAN KOTOR

  • Omar (kanan) menunjukkan keadaan lantai yang dipenuhi najis burung.Omar (kanan) menunjukkan keadaan lantai yang dipenuhi najis burung.
 1 / 1 
PONTIAN - Bau busuk dan pemandangan kurang menyenangkan menghantui pengunjung Terminal Pengangkutan Awam, di sini.

Ini berikutan, terminal tersebut dicemari najis burung sehingga mengundang kehadiran lalat.

Pemandu teksi, S Samy, 45, berkata, pengguna sering merungut mengenai tangga itu kerana terdapat tompokan najis burung di merata tempat.

“Orang ramai yang hendak ke tingkat atas bangunan terminal yang menempatkan medan selera sering merungut dengan keadaan lantai penuh najis burung.

“Lebih teruk ketika hujan, kerana air bertakung bercampur najis burung,” katanya.

Menurutnya, keadaan itu sepatutnya tidak berlaku memandangkan terminal terbabit merupakan pintu utama ke daerah ini.

Bagi Omar Musbah, pemandangan menjijikkan itu boleh dilihat sebaik memasuki pintu utama sekali gus memberi imej negatif terhadap kemudahan terminal itu.

“Kehadiran burung memang sukar dihalang tetapi tindakan pembersihan perlu dilakukan bagi mengelak terminal menjadi kotor dengan najis burung.

“Jika tidak dibersihkan dalam jangka masa panjang, najis burung akan dihurung lalat dan penyakit mudah tersebar,” katanya.

Katanya, terdapat banyak rungutan daripada orang ramai mengenai masalah itu yang menjejaskan imej terminal terutama dalam kalangan pelancong asing.

“Selain penumpang tempatan, setiap hari pelancong dari luar negara seperti Indonesia dan Singapura turut menggunakan terminal ini untuk ke Kukup dan Terminal Feri Kukup bagi ke Tanjung Balai Indonesia,” katanya.

Justeru, dia berharap agar masalah najis burung tersebut dapat diselesaikan dan tindakan jangka panjang dapat diambil bagi mengelak kawasan terminal dipenuhi najis burung.

Sementara itu, Yang Dipertua Majlis Daerah Pontian (MDP), Suhairi Hashim ketika dihubungi menyatakan MDP dalam proses melantik kontraktor bagi menguruskan Terminal Pengangkutan Awam Pontian.

No comments:

Post a Comment