BANNER KEMANGI

BANNER KEMANGI

FACILITIES

FACILITIES

Friday, January 8, 2016

NELAYAN MAUT TERKENA BILAH KIPAS BOT

Nelayan maut terkena bilah kipas

PONTIAN - Seorang nelayan maut selepas kepalanya terkena bilah kipas bot yang dinaiki di perairan Pontian berdekatan Pusat Perdagangan Pontian di sini, tengah hari tadi.
Mangsa, Zainal Abdullah, 59 yang juga pemastautin tetap meninggal dunia akibat kecederaan parah di kepala.
Ketua Polis Daerah Pontian, Superintenden Zakaria Abdul Rahman berkata dalam kejadian kira-kira jam 1.30 tengah hari itu, mangsa ditemani anak saudaranya Usman Umar, 41 yang juga nelayan menaiki sebuah bot fiber untuk menangkap ikan.
“Selepas kira-kira 50 meter dari Jeti Nelayan Pontian Kechil, bot yang dinaiki dipercayai telah melanggar objek keras dipercayai tunggul kayu.
“Akibat pelanggaran itu, bot berkenaan hilang kawalan sehingga berpusing beberapa kali sebelum kedua-dua mereka tercampak ke dalam laut dan bot terbabit terbalik.
“Zainal telah terkena bilah kipas bot. Usman cuba membantu Zainal namun gagal,” katanya ketika ditemui di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Pontian.
Zakaria berkata, Usman yang turut cedera di tangan kirinya telah diselamatkan oleh nelayan yang berada berdekatan lokasi kejadian.
Katanya, usaha mencari mayat mangsa dilakukan bersama anggota Polis Marin, Jabatan Bomba dan Penyelamat, Jabatan Pertahanan Awam Malaysia ( JPAM) dan nelayan tempatan kira-kira 2.30 petang.
“Lebih kurang jam 3.30 petang, mayat mangsa ditemui  hanyut kira-kira 100 meter dari lokasi kejadian.
“Mayat telah di bawa ke bilik forensik Hospital Pontian. Ketika kejadian keadaan air laut surut dan cuaca juga baik,” katanya.

No comments:

Post a Comment