Kopi susu, kopi ‘o’ dan kopi herba merupakan kopi-kopi yang sering disediakan di kampung-kampung sejak beratus tahun dahulu oleh nenek moyang kita sehinggalah hari ini di setiap rumah.
Namun dengan kemasukan elemen barat, kopi sudah mempunyai pelbagai jenis daripada expresso, latte, cappucino, flat black atau flat white menjadikan kopi itu mempunyai pelbagai jenis tetapi ia tetap berasal dari eleman yang sama.
Selain jenis kopi, biji kopi juga mempunyai pelbagai jenis, daripada biji inilah rasa kopi itu akan berbeza-beza dan terdapat dua jenis biji kopi yang popular digunakan di dunia iaitu dari jenis arabica dan robusta.
Arabica atau biji kopi arab ini merupakan biji kopi gred tinggi yang menjadi pilihan di kedai kopi eksklusif kerana mempunyai karektor rasa lebih lemak dan bau kuat yang menyenangkan.
Ia juga mengandungi kurang kafien berbanding robusta yang mempunyai lebih 50 peratus kafien serta kurang kandungan minyak yang membuatkan robusta lebih pahit dan berasid.
Walau bagaimanapun, biji kopi ini mempunyai perihal yang agak pelik kerana faktor tanah, ketinggian ia ditanam serta cuaca dan keadaan sekeliling turut mempengaruhi kopi.
Sebab itulah, ada sesetengah biji kopi arabica boleh mencecah harga ratusan ringgit sekilogram berbanding jenis arabica yang lain. Itulah membuatkan rasa kopi berbeza-beza.
Bukan itu sahaja, rahsia keenakan kopi ini sebenarnya terletak pada si pembuat kopi itu sendiri kerana mereka mempunyai kepakaran dalam menghasilkan kopi yang terbaik dan cukup segala perincian yang dimahukan.
Mereka ini digelar barista, pembuat kopi di kafe yang bekerja di belakang mesin kopi untuk memberi hidangan minuman yang memenuhi cita rasa penggemar kopi, tidak kira apa jua pilihan menu yang dimahukan.

Komunikasi penting untuk barista
Bagi seorang barista yang baik komunikasi adalah penting, tidak kira sesama barista mahupun pelanggan kerana setiap daripada mereka mempunyai idea masing-masing dalam menghasilkan kopi yang sedap.
Mungkin kopi terlalu pahit, tidak sedap dan apa pun jua masalah terhadap rasa kopi ini, hanya pelanggan yang tahu kerana selepas kita menyiapkan kopi itu, kita tidak dapat rasa dan terus dihidangkan kepada pelanggan.
Dari situ, maklumbalas pelanggan adalah penting dengan bertanya kepada mereka atau berbual bersama untuk mengetahui kopi yang kita hasilkan itu memenuhi cita rasa mereka atau tidak.
Selain itu, dalam menghasilkan corak pada kopi, bagi saya ia merupakan cabaran paling besar selepas proses penghasilan kopi, kerana ketepatan perincian dan juga kelembutan perlu ada dalam menghasilkannya.
Kadangkala tangan saya agak gementar ketika membuat art dari susu yang dituangkan pada kopi, membuatkan corak yang dihasilkan kurang menarik dan tidak sempurna. Namun, ia boleh diatasi dengan latihan berterusan.
Walaupun bekerja sebagai barista hanya sebagai pekerjaan sambilan kerana masih menuntut di sebuah kolej tempatan, saya melihat bidang ini mempunyai potensi yang baik dari segi kemahiran dan juga kerjaya.
Seorang barista bukan sahaja membuat kopi, malah berinteraksi bersama pelanggan. Dari sini, menjadikan ia satu proses pembelajaran yang baik bagi mereka yang ingin bekerja dalam bidang perkhidmatan.
Bagi mereka yang ingin menceburkan diri dalam bidang ini, paling utama adalah kemahuan untuk belajar dan perlu cepat belajar dalam menghasilkan kopi yang terbaik.
Setiap kopi yang dihasilkan oleh barista akan mempunyai rasa, bau dan karektor berbeza. Jika tepat penghasilannya, maka keenakan kopi pasti akan terasa. 

Berlatih guna sabun
Pernah satu ketika, semasa ingin belajar untuk menghasilkan susu stim yang terbaik, Fatin Nabihah Mohd Rozdi, 21, menggunakan sabun untuk berlatih agar tidak membazirkan susu segar yang ada.
“Susu tidak boleh dicampurkan begitu sahaja pada kopi kerana dalam menghasilkan kopi terbaik, susu perlu distimkan dengan betul dan mempunyai buih yang betul bagi memberi rasa pada kopi itu.
“Dengan menggunakan sabun, saya dapat melihat keadaan buih itu setakat mana yang diperlukan bagi menjadikan ia sempurna untuk secawan kopi. Jadi, setiap perincian itu perlu tepat,” katanya.
Walaupun baru enam bulan berkecimpung dalam dunia barista ini, baginya kita perlu minat dan ada kemahuan ingin belajar serta sabar kerana semua itu adalah satu proses pembelajaran.
“Saya pada awalnya agak susah untuk belajar, walaupun langkah-langkahnya tidak banyak tetapi setiap langkah itu perlu dihasilkan dengan baik sebelum menghidangkan kopi yang baik.
“Paling sukar adalah untuk saya menghasilkan susu stim yang tepat dan kerana itulah, saya gunakan sabun untuk berlatih,” jelasnya.

Dulu benci kini cinta
Jika dahulu, Nur Farah Affika Karim, 20, tidak berapa gemar kopi, namun kini dia sudah menanam cita-cita untuk membuka kafe berasaskan kopi sendiri satu hari nanti.
Berbeza dengan kopi kampung, dengan hanya meletakkan serbuk kopi, gula atau susu dan air panas, sudah siap untuk diminum. Kopi jenis moden ini mempunyai teknik dan kemahiran berbeza.
Mengambil masa lebih kurang sebulan untuk belajar membuat kopi yang baik dan masih lagi belajar membuat kopi, Farah merasakan pembuatan kopi dan bekerja sebagai barista merupakan satu proses pembelajaran yang tiada penghujungnya.
“Mungkin pada peringkat awal, kita memerlukan orang untuk mengajar kita teknik penggunaan mesin. Namun sebenarnya ia memerlukan minat yang mendalam untuk belajar sendiri melalui pengalaman membuat secawan kopi yang terbaik.
“Setiap langkah iaitu mengisar, menekan, stim, mencampurkan susu dengan nisbah yang betul dan membentuk buih memerlukan pembelajaran yang betul-betul tepat sebelum menjadikannya sempurna,” jelasnya.
Itu belum lagi kemahiran membuat seni kopi seperti corak-corak yang kita sering lihat di atas permukaan air kopi dalam cawan yang dihidangkan. Teknik ini juga perlu dipelajari dengan betul.
“Pada mulanya, agak sukar namun lama kelamaan ia menjadi satu minat. Ia menyeronokkan apabila kita berjaya menghasilkan kopi serta seni kopi yang menarik,” jelasnya.

Kopi sebenarnya sensitif
Pengalaman lebih setahun menjadi barista sudah mula mengajar Muhammad Azuan Norazam,22, dalam mengenal karektor kopi yang dilihatnya sebagai agak sensitif dan perlu ketepatan dalam menghasilkan minuman yang terbaik.
Mana tidaknya, jika salah tekan (temping) serbuk kopi pada acuannya, ia akan membezakan rasa kopi. Jika terlalu kuat, kopi akan jadi kurang sedap, kurang tekan pula menyebabkan rasa kopi tidak dapat dihasilkan dengan baik.
Setelah proses menekan, barista akan meletakkan acuan pada tempat menghasilkan air kopi atau dikenali sebagai expresso dan di sini, lain pula halnya kerana di sinilah bermulanya rasa kopi yang enak dihasilkan.
“Melalui pengalaman yang ada, untuk proses ini sahaja, ada tiga tahap air kopi yang akan keluar 
dari mesin tersebut dan setiap proses itu akan mengambil masa lebih kurang tujuh saat pada setiapnya.
“Tujuh saat pertama air kopi yang keluar berwarna hitam yang boleh dikatakan sebagai karektor bagi kopi itu, dan tujuh saat berikutnya, air kopi yang keluar berwarna coklat yang menentukan manis kopi itu, manakala tujuh saat terakhir, air kopi akan berwarna keperangan yang menentukan kepahitan kopi itu,” jelasnya yang kini boleh dikatakan sedang jatuh cinta dengan kopi.
Selama 21 saat masa diambil untuk menghasilkan kopi yang betul-betul sedap kerana expresso inilah yang menjadi identiti pada kopi tersebut, tidak kira dalam menghasilkan apa jua menu kopi yang lain.
Dalam menyediakan susu pula, hanya susu segar sahaja yang akan digunakan bagi menghasilkan menu kopi lain seperti latte, kopi putih, cappucino dan sebagainya.
“Suhu yang terbaik untuk menghasilkan stim pada susu adalah 70 hingga 80 darjah selsius. Bukan itu sahaja, barista perlu tahu melihat, mendengar dan mencium bau kopi mahupun susu yang distim bagi menghasilkan kopi yang enak.
Walaupun nampak mudah, tugas seorang barista dalam menghasilkan kopi yang terbaik memerlukan pengalaman dan skil agar kopi yang dihasilkan mempunyai rasa yang enak.

Rahsia kopi terletak pada expresso
Bagi mereka yang bekerja di belakang mesin kopi, pasti mengetahui untuk menghasilkan kopi yang sedap terletak pada kekuatan expresso kerana di situlah bermulanya penghasilan menu-menu lain bagi kopi.
Bermula dari mengisar biji kopi terpilih sebelum dimampatkan pada acuan dan melihat warnanya, semua itu mempunyai perincian yang perlu dipatuhi.
Setiap daripada itu memerlukan ketepatan yang betul dalam menyediakan kopi yang sedap. Untuk menghasilkan minuman lain selain expresso seperti cappucino atau latte pula, memerlukan barista mahir bermain dengan buih dan susu.
Nisbah susu, kopi dan buih perlu seimbang kerana ia adalah ramuan untuk menghasilkan kopi. Justeru itu, jika barista mahir kesemuanya, sudah pasti kopi yang dihasilkan dapat memenuhi keinginan yang dikehendaki.
Bagi penggemar kopi tegar atau pengusaha kopi seperti saya, saya lebih suka kopi itu tidak dicampur gula bagi merasai sendiri tekstur rasa kopi sebenar kerana kopi mempunyai karektor tersendiri.
Kopi sebenarnya ada rasa manis, pahit dan karaktor mengikut biji kopi yang digunakan. Oleh sebab itu, di Ahmad & Co. kami menggunakan biji kopi terbaik dari jenis arabica yang khaskan untuk kafe ini.
Walaupun dari biji kopi yang sama, namun rasa kopi dari setiap kedai akan berbeza kerana elemen-elemen seperti campuran biji kopi, barista dan teknik membuat kopi membezakannya.
Tidak kira apa jua kopi yang digemari, ia sudah menjadi trend sekarang serta mempunyai kebaikan dalam pelbagai segi seperti menghilangkan stres, mencegah kanser serta antara minuman sunnah