BANNER KEMANGI

BANNER KEMANGI

FACILITIES

FACILITIES

Tuesday, July 24, 2012

JANGAN BUFET RAMADHAN TANPA SIJIL HALAL


JOHOR BAHRU — Restoran atau hotel yang menggunakan perkataan bufet Ramadan tetapi dalam masa yang sama tidak mempunyai sijil halal boleh dikenakan tindakan penguatkuasaan.
Pengarah Jabatan Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi Dan Kepenggunaan (KPDNKK) Johor, Ayub Abd. Rahman berkata, perkataan Ramadan boleh mengelirukan umat Islam yang beranggapan premis itu menyajikan makanan halal.
"Jika digunakan perkataan bufet Ramadan, tetapi dia tidak mempunyai logo dan sijil halal yang sah kita akan ambil tindakan,” katanya kepada pemberita selepas melawat sebuah kilang memproses minyak di sini hari ini.
Katanya, ia termasuk premis menggunakan ayat al-Quran yang melambangkan makanan orang Islam, tetapi tidak memiliki sijil halal yang sah juga boleh dikenakan tindakan.
Mana-mana pihak yang didapati bersalah berbuat demikian boleh dikenakan denda RM1 juta atau penjara tiga tahun, manakala bagi syarikat denda RM5 juta mengikut Akta Perihal Dagangan 2011 yang telah dikuatkuasakan bermula 1 Julai lepas. — BERNAMA

No comments:

Post a Comment