BANNER KEMANGI

BANNER KEMANGI

FACILITIES

FACILITIES

Wednesday, July 11, 2012

MASA DEPAN TEH OOLONG TAIWAN



PARA juri melakukan ujian memeriksa daun teh dan rasa pada satu pertandingan teh di Nantou, tengah Taiwan baru-baru ini.

SEJAK berdekad, Lin Tsai-pan menjaga ladang tehnya yang terletak di kawasan pergunungan dan berkabus di tengah-tengah Taiwan dengan baik. Kepada beliau, pekerjaan tersebut bukan sekadar satu tanggungjawab tetapi beliau melakukan dengan penuh minat. Bahkan, ia adalah suatu maruah.Kerjaya itu dianggap sebagai sesuatu yang penting dalam hidupnya apabila Tsai-pan memenangi pertandingan daun teh oo long anjuran Persatuan Petani Luku di Nantou sebanyak tiga kali."Saya rasa saya berpeluang muncul sebagai pemenang pada pertandingan kali ini," katanya. Pertandingan tersebut diadakan pada bulan Mei lalu.Menariknya, pemenang pertandingan itu boleh menjual produk mereka pada harga premium yang mencecah ribuan dolar Amerika Syarikat (AS) sekilogram.Harga mahal itu didorong oleh permintaan yang tinggi daripada golongan kaya di China sejak dua tahun lalu. Pemenang pada tahun itu mampu menjual sebanyak 12 kilogram teh pada harga TWD6 juta dolar (RM628,344) iaitu dua kali ganda berbanding harga pada tahun sebelumnya."Sebahagian daripada orang kaya dari China beranggapan berbaloi jika berbelanja ratusan ribu dolar Taiwan semata-mata mahu merasai teh oo long terbaik dunia," kata Tony Lin, pekerja kanan di pertubuhan perladangan yang baru pulang dari lawatan kerja di Tanah Besar China baru-baru ini.Teh diumpamakan sebagai salah satu bidang sains di Asia. Ia dikategori dan digredkan berdasarkan proses penapaian iaitu teh hitam ditapaikan secara berasingan dengan teh hijau.Teh oo long yang dikategorikan dalam gred pertengahan muncul sebagai satu produk yang mesti dibeli oleh 1.8 juta pelancong China yang datang ke Taiwan setiap tahun.

SEORANG peladang memetik daun teh segar di ladangnya di Nantou, tengah Taiwan.

Teh oo long diperkenalkan pada tahun 1885 di Fujian, China iaitu di pergunungan Luku yang mempunyai ketinggian 700 meter.Taiwan agak lewat menceburi penghasilan teh oo long tetapi dalam tempoh 120 tahun, negara berkenaan berjaya mengatasi pengeluaran teh oo long di Tanah Besar China.Harga oo long premium agak mahal tetapi teh dengan kualiti yang sederhana ia berharga antara TWD3,000 (RM314) sekilogram."Teh Taiwan cukup istimewa kerana aroma bunga yang terbit daripada teh tersebut, sebaliknya teh dari China tidak mempunyai aroma seperti itu."Kualiti teh yang dihasilkan bergantung kepada beberapa faktor antaranya ialah cuaca, tanah, cara pokok teh dijaga dan teknik pengilangan."Pengeluar teh Taiwan juga bekerja keras untuk menghasilkan rasa yang berbeza-beza. Misalnya, Oriental Beauty ialah teh yang mempunya aroma yang kompleks, diperkaya dengan rasa madu dan buah pic. Ia dihasilkan di utara Hsinchu dan Taoyuan," katanya.
Zaman kejatuhan
Ekoran permintaan terhadap produk teh, para petani dipaksa meningkatkan kualiti dan pengeluaran. Pada tahun 1973, industri tersebut mencapai kemuncaknya apabila sebanyak 28,000 tan daun teh berjaya dihasilkan dengan 23,000 tan dieksport.Bagaimanapun, ketika sektor tersebut mengalami zaman kejatuhan, kekurangan tenaga pekerja, peningkatan kadar upah dan tukaran mata wang Taiwan yang rendah memburukkan lagi keadaan.Keseluruhan kawasan ladang teh juga merosot kepada 15,000 hektar iaitu lebih separuh zaman era selepas Perang Dunia Kedua. Dalam pada itu, pengimportan teh murah semakin meningkat di pasaran tempatan.
TEH oo long premium Taiwan cukup istimewa kerana ia mempunyai aroma bunga.

Penyelidik Kanan, Penyelidikan Teh dan Stesen Sambungan milik kerajaan negeri, Chiu Chui-feng berpendapat kejatuhan teh premium Taiwan bukan disebabkan ancaman daripada teh murah."Pengimportan tersebut adalah bagi memenuhi permintaan teh murah dan tidak memberi sebarang ancaman kepada teh Taiwan yang mahal."Daun teh murah kebanyakannya digunakan untuk menghasilkan minuman dalam botol yang popular dalam kalangan generasi muda," katanya.Bagaimanapun, para pakar dan pekerja industri teh lebih berwaspada dengan kemunculan teh oo long yang ditanam di Asia Tenggara atau China tetapi dibungkus di Taiwan."Imej teh Taiwan premium bakal terjejas ekoran pengimportan teh oo long yang dijual atas nama teh keluaran Taiwan," kata Hsu seorang penjual teh.Sebagai langkah pencegahan, pihak pemerintah Taiwan berusaha mengatasi masalah tersebut. Pada masa yang sama, penanam teh turut mendapat bantuan daripada pertubuhan serantau dan pihak pemerintah untuk menghasilkan aroma teh baharu.Penjual teh Taiwan juga bekerjasama dengan para petani dengan membuka ladang teh dan kilang di luar negara seperti Indonesia, Vietnam, Thailand dan China.Namun, tiada kompromi dalam kualiti teh yang dihasilkan bagi memastikan pengeluarannya terus meningkat

No comments:

Post a Comment