BANNER KEMANGI

BANNER KEMANGI

FACILITIES

FACILITIES

Tuesday, July 24, 2012

PELABURAN BARU 10.67 BILLION


LAKARAN artis salah satu bangunan yang akan dibina di Iskandar Malaysia.

JOHOR BAHRU 23 Julai - Iskandar Malaysia, kawasan yang bakal menjadi sebuah metropolis kukuh, mapan dan bertaraf antarabangsa memperoleh RM10.67 bilion komitmen pelaburan baru dalam tempoh enam bulan pertama tahun ini.
Ketua Eksekutif Pihak Berkuasa Wilayah Pembangunan Iskandar (IRDA), Datuk Ismail Ibrahim berkata, dengan pelaburan baru itu, jumlah kumulatif komitmen pelaburan yang direkodkan IRDA sejak 2006 hingga Jun tahun ini kini mencecah RM95.45 bilion.
Daripada jumlah komitmen pelaburan yang melibatkan pelbagai sektor itu, sebanyak 43 peratus berjaya direalisasikan dengan 62 peratus (RM58.95 bilion) melibatkan pelaburan domestik dan 38 peratus (RM36.5 bilion) mewakili pelaburan asing.
"IRDA sentiasa bersemangat dengan sokongan berterusan daripada pelabur tempatan dan asing yang menyumbang kepada momentum pertumbuhan Iskandar Malaysia dan berharap ia dipertingkatkan biarpun beroperasi dalam persekitaran ekonomi yang kompetitif.
"Menurut maklumat terkini, pelaburan utama di Iskandar Malaysia diwakili oleh Asia sebanyak 42 peratus, Eropah (40 peratus) dan Asia Barat (14 peratus)," katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini.
Beliau berkata, sejak 2006, sektor pembuatan di Iskandar Malaysia mencatatkan komitmen pelaburan berjumlah RM32.71 bilion, sektor hartanah (RM29.8 bilion), utiliti (RM9.52 bilion) dan kerajaan (RM7.31 bilion).
Selain itu, sektor petrokimia mencatatkan pelaburan berjumlah RM5.1 bilion, pelabuhan dan logistik (RM3.74 bilion), pelancongan (RM2.03 bilion), pendidikan (RM1.55 bilion) dan penjagaan kesihatan (RM1.6 bilion).
"Sektor perkhidmatan pula terdiri daripada enam sektor iaitu kewangan, logistik, kesihatan, pendidikan, pelancongan dan kreatif adalah sektor yang diberikan penekanan daripada sembilan sektor yang dipromosikan.
"Kami juga sedang meninjau teknologi hijau, ekonomi hijau dan masyarakat rendah karbon (LCS) yang bakal menjadi trend masa depan dan IRDA akan melancarkan Rangka Tindakan LCS yang dijangka menjadi ikutan di negara ASEAN," katanya.
Beliau berkata, Iskandar Malaysia kini di peringkat persediaan bagi pembukaan Marlborough College Malaysia, Universiti Southampton Kampus Malaysia, masing-masing pada Ogos dan Oktober ini selain Legoland Malaysia pada September

No comments:

Post a Comment