BANNER KEMANGI

BANNER KEMANGI

FACILITIES

FACILITIES

Sunday, July 1, 2012

ZAKAT FITRAH JOHOR KINI RM 8


JOHOR BAHRU 1 Julai - Penganut Islam di negeri ini akan dikenakan bayaran zakat fitrah sebanyak RM8 seorang iaitu peningkatan sebanyak 50 sen berbanding tahun lalu bagi mereka yang menggunakan beras jenis selain daripada super tempatan yang berharga RM2.20 sekilogram ke atas.
Pengerusi Jawatankuasa Agama Islam Johor, Datuk Zainal Abidin Othman bagaimanapun berkata, kadar zakat fitrah bagi bagi mereka yang memakan beras RM1.80 ke bawah kekal pada RM5 seorang.
"Kadar zakat fitrah tersebut adalah hasil ketetapan yang dibuat Jawatankuasa Fatwa Negeri dengan disahkan Majlis Agama Islam Negeri Johor (MAINJ) setelah mengambil kira kenaikan beberapa jenis beras di pasaran semasa.
"MAINJ bekerjasama dengan Bahagian Kawal Selia Padi dan Beras, Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani serta Bernas dalam menetapkan maklumat harga serta peratus penggunaan beras berkenaan," katanya pada sidang akhbar di sini hari ini.
Menurutnya, MAINJ mengunjurkan pungutan zakat fitrah sebanyak RM14.3 juta tahun ini dengan anggaran seramai 1.88 juta umat Islam membayarnya.
"Ia merupakan peningkatan dua peratus daripada tahun sebelumnya atau pertambahan sebanyak 36,000 orang berbanding jumlah pembayar zakat fitrah tahun lalu iaitu seramai 1.84 juta orang," ujarnya.
Katanya, kajian mendapati 95 peratus daripada masyarakat Islam dijangka membayar pada kadar harga RM8 dan lima peratus lagi pada kadar harga RM5.
"Seramai 1,569 amil bertauliah juga telah dilantik untuk tujuan itu berbanding 1,560 orang tahun lalu. Mereka juga akan menjalankan tugas membanci fakir dan miskin di kariah masing-masing.
"Seramai 41,639 orang dijangka bakal menikmati bantuan itu sebelum sambutan Aidilfitri," katanya.

No comments:

Post a Comment