BANNER KEMANGI

BANNER KEMANGI

FACILITIES

FACILITIES

Saturday, January 18, 2014

GOURMET HOT DOG CAFE

Muzaffar Naeem dan adiknya, Mukarram (tiga dan empat dari kiri) bersama kakitangan Gourmet Hot Dog Cafe .

WALAU pelbagai jenis makanan dari seluruh dunia boleh didapati di Malaysia, pilihan untuk peminat hot dog di negara ini masih belum mencukupi.
Hot dog makanan yang begitu terkenal di Amerika Syarikat memang mempunyai keistimewaan tersendiri apatah lagi apabila dinikmati dalam suasana kafe yang sungguh santai dan selesa.
Gaya hidup penduduk kota yang sentiasa mengejar masa, membuatkan makanan ringkas namun mengenyangkan seperti hot dog inimenjadi semakin tinggi permintaannya.
Idea tersebut direalisasikan oleh dua beradik, Muzaffar Naeem, 33 dan Mukarram, 28, yang berasal dari Kepulauan Maldives.
Mereka berdua mengambil risiko melabur di negara ini untuk perniagaan makanan yang berkonsepkan ‘makanan jalanan dalam suasana kafe’, malah Gourmet Hot Dog Cafe boleh dikatakan kafe hot dog pertama di Kuala Lumpur yang mempertaruhkan konsep sedemikian.
"Awalnya kami sekeluarga melawat Malaysia pada tahun 1999 dan mula jatuh hati dengan keindahan negara ini.
Kemudian Mukarram melanjutkan pelajaran di Kuala Lumpur dan selepas tamat belajar, kami mengambil risiko membuka sebuah kafe yang dinamakan Gourmet Hot Dog Cafe pada September 2013," ujar Muzaffar yang ditemui di premis perniagaannya baru-baru ini.
Kata Muzaffar, peminat hot dog harus mencuba di kafenya kerana menggunakan bahan-bahan segar, malah roti, sosej dan daging hot dog dihasilkan sendiri oleh ketua chef, Chef Saiful Bahri Kamaruddin tanpa menggunakan bahan pengawet.
"Sosej kami memang melebihkan daging daripada bahan perisa, 90 peratus dari kandungan sosej kami ialah daging. Daging lembu kami diimport halal dari Australia manakala daging kambing pula halal dari New Zealand.
"Kafe ini juga sedang dalam proses mendapatkan kelulusan halal dari Jakim (Jabatan Kemajuan Islam Malaysia_ sedikit masa lagi.
"Semua set ditawarkan di sini adalah dari idea kami bersama dengan Chef Saiful Bahri sendiri," katanya yang mahu memperkenalkan cita rasa hot dog asli Amerika di kalangan penduduk tempatan.
Kafe tersebut juga menyediakan hot dog khas untuk mereka yang mengamalkan pemakanan sayuran atau vegetarian. Antara set yang harus dicuba pelanggan ialah The Socal yang diinspirasikan daripada hot dog di California dan TheNYC yang diinspirasikan dari New York.
"Selepas lebih 100 hari beroperasi, kami mendapat maklum balas positif daripada pelanggan yang mahukan tambahan nasi untuk selera tempatan. Sebelum ini selain hot dog kami turut menyediakan pasta dan smoothies untuk mempelbagaikan pilihan," kata Mukarram pula.
Lebih membanggakan pasangan dua beradik ini ialah apabila premis mereka dikunjungi oleh Pengasas Cafe 1901, Ahmad Zakir Jaafar, yang turut memberikan ucapan tahniah dan penghargaan kepada usaha mereka mempelbagaikan pilihan untuk peminat hot dog di negara ini.
"Saya mahu pelanggan menikmati hot dog dalam suasana selesa dengan sekorasi yang diilhamkan oleh pereka hiasan dalaman dari United Kingdom. Ini pasti memberikan pelanggan satu pengalaman berbeza.
"Selain itu kami turut memberikan wifi percuma dan diskaun bagi pelajar sebanyak 10 peratus serta 30 peratus untuk mereka yang datang secara berkumpulan.
"Lebih menarik kami turut menganjurkan satu cabutan bertuah, di mana apabila pelanggan berbelanja dalam nilai minimum RM50 mereka berpeluang mengisi satu borang pertandingan untuk melayakkan mereka mendapatkan percutian hebat di Kepulauan Maldives seramai dua orang. Hadiah ini merangkumi tiket kapal terbang dan penginapan di sana selama lima malam. Pertandingan berakhir 31 Mac ini," kata Mukarram.

No comments:

Post a Comment