BANNER KEMANGI

BANNER KEMANGI

FACILITIES

FACILITIES

Sunday, January 19, 2014

HARGA KERETA DIRAMAL TURUN 30%

KUALA LUMPUR 19 Jan. - Harga kenderaan di Malaysia dijangka akan diturunkan secara berperingkat-peringkat dalam tempoh lima tahun ini, dengan unjuran pengurangan antara 20 peratus hingga 30 peratus pada akhir tahun 2018.
Utusan Malaysia difahamkan, Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) telah menyediakan kerangka kerja Penurunan Harga Kereta (CPR) yang mengandungi pelbagai langkah bermula 2013 hingga 2018, dan faktor sebenar ialah liberalisasi industri automotif tempatan.
Butir-butir lengkap mengenai perkara ini dijangka diumumkan esok oleh Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Seri Mustapa Mohamed yang akan memperincikan Dasar Automotif Negara (DAN) yang sekian lama ditunggu-tunggu.
Menurut sumber, kerajaan dijangka merasionalisasikan struktur cukai pada 2018, selain pelaksanaan Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST) pada tahun hadapan akan menurunkan lagi harga kereta.
Kerajaan ujarnya lagi, telah melaksanakan inisiatif untuk mengurangkan kadar duti eksais sebagaimana terkandung dalam Program Pautan Perindustrian (ILP).
''Selain itu, peserta industri automotif akan memainkan peranan penting dalam menjadikan operasi mereka lebih berdaya saing menerusi langkah-langkah pemotongan kos dan penambahbaikan kualiti.
''Liberalisasi industri automotif ini akan mewujudkan persekitaran yang lebih berdaya saing dan akan membolehkan lebih banyak kuasa pasaran menentukan harga yang lebih kompetitif," katanya di sini hari ini.
Sebilangan kecil syarikat kereta telah menurunkan harga beberapa model mereka bermula tahun lalu, misalnya Honda Jazz yang dulunya berharga RM89,900 telah menyaksikan penurunan 17 peratus menjadi RM74,800 dan Proton FLX dari RM41,811 menjadi RM36,888 (Proton SV) iaitu turun 12 peratus.
Sumber tersebut berkata, selain memastikan wujud pelan tindak yang menyeluruh bagi memacu industri automotif negara menerusi dasar tersebut, langkah penurunan harga kereta tersebut juga sejajar dengan manifesto pilihan raya Barisan Nasional pada tahun lalu.
''Tidak seperti pakatan pembangkang yang sesuka hati mahu menurunkan harga, kerajaan BN telah mendapatkan input daripada peserta industri dan sama-sama bersepakat bahawa penurunan 20 hingga 30 peratus itu boleh dikotakan, praktikal dan munasabah," jelasnya.
Mengenai hala tuju syarikat-syarikat Bumiputera dalam dasar automotif negara, pegawai tersebut berkata, MITI memberi penekanan khusus dalam aspek ini.
''Kerajaan dijangka mengumumkan penyediaan dana bagi membantu syarikat Bumiputera membina daya saing dalam bidang teknologi, rantaian pembekalan dan pembangunan modal insan sekali gus menembusi industri automotif antarabangsa," ujarnya.

No comments:

Post a Comment