BANNER KEMANGI

BANNER KEMANGI

FACILITIES

FACILITIES

Saturday, January 18, 2014

TRANSFORMASI JB

  • Transformasi JB beri manfaatMd Jais Sarday ketika Majlis Perasmian Creative Fest 2014 di Danga Bay, di sini.
 1 / 1 
JOHOR BAHRU - Kerajaan negeri menggariskan tiga langkah utama bagi menjayakan penjenamaan semua Johor Bahru ke arah bandar raya lebih ‘vibrant’ dan ‘liveable city’.

Tiga langkah berkenaan adalah membuka peluang ekonomi baharu kepada semua lapisan masyarakat, meningkatkan kualiti alam sekitar dan mempromosikan identiti setempat dengan mengoptimumkan aset sedia ada di bandar raya ini dari segi tinggalan warisan dan budaya.

Menteri Besar, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin berkata, sebanyak RM260 juta diperuntukkan Kerajaan Pusat untuk melaksanakan kerja-kerja berkaitan di beberapa fasa utama pelaksanaan projek prasarana program transformasi itu.

“Objektif utama program transformasi Johor Bahru adalah menyediakan ekosistem ekonomi lengkap selain merubah wajah bandar raya ini kepada sebuah bandar raya mampan melalui aktiviti komersial, menggalakkan aktiviti perniagaan kecil dan sederhana serta pembangunan budaya.

“Usahawan di bandar raya ini akan menerima impak langsung daripada pelaksanaan program sekali gus ke arah peningkatan ekonomi selari pembukaan peluang perniagaan baru yang lebih inovatif bagi menghidupkan lagi suasana Johor Bahru,” katanya, semalam.

Teks ucapan beliau dibacakan oleh Pengerusi Jawatankuasa Pendidikan, Pembangunan Usahawan dan Koperasi negeri, Md Jais Sarday ketika Majlis Perasmian Creative Fest 2014 di Danga Bay, di sini.

Mohamed Khaled berkata, bagi memastikan ekosistem perniagaan bersifat dinamik dan berdaya saing, kerajaan negeri melalui Unit Perancang Ekonomi Negeri Johor, Majlis Pembangunan Usahawan Negeri Johor dan
Perbadanan Usahawan Negeri Johor bekerjasama merancang pelbagai aktiviti antaranya seminar keusahawanan serta bengkel perniagaan.

“Kesannya, kita dapat melihat ekosistem perniagaan di bandar raya ini semakin meningkat iaitu sebanyak 20.8 peratus bagi perniagaan baru.

“Tambahan pula, berdasarkan statistik daripada Pusat Pembangunan Reka Bentuk Malaysia (DDEC), sebanyak 1,710 perniagaan baru didaftarkan sehingga Februari tahun lalu berbanding 1,696 pada tahun 2012,” katanya.

Sementara itu, beliau menyifatkan Creative Fest 2014 sebagai platform terbaik usahawan Johor merebut peluang memperkenalkan produk serta jenama masing-masing selain meningkatkan imej perniagaan melalui Seminar Outreach Usahawan sepanjang dua hari program berkenaan berlangsung.

No comments:

Post a Comment