Situasi itu telah mendorong pasangan suami isteri, Mohd. Aizad Ismailji, 30, dan Siti Nur Athirah Rusman, 28, membuka Restoran Selera Nogori di sebuah premis kedai dekat Oakland Commercial Center, Seremban.
Mohd. Aizad berkata, mereka mahu menawarkan masakan pelbagai pilihan terutamanya masak lemak yang menjadi identiti makanan untuk Negeri Sembilan.
Katanya, restoran itu menawarkan sebanyak 83 jenis masakan untuk makan tengah hari termasuk ulam-ulaman bagi memenuhi cita rasa pelanggan yang berlainan.
Menurutnya, terdapat 20 jenis masak lemak kuning selain beberapa pilihan masak lemak putih.
“Masak lemak kuning ialah ayam, daging, udang, puyuh, rebung campur perut lembu, cendawan, pucuk paku, pucuk ubi, terung, ikan tenggiri, jantung pisang, pisang muda, pegaga, ikan masin sepat, kupang, lala, nangka dan pucuk daun kayu.
“Masak lemak putih pula antaranya labu, pucuk manis dan petola.
“Setiap hujung minggu, menu masakan ditambah bagi memberi lebih banyak pilihan kepada pelanggan seperti ketam, udang galah, ikan merah dan patin tempoyak.
“Pilihan masakan lain termasuk rendang daging, sambal ikan bilis petai, udang dan sotong serta cendawan goreng, selain kari kambing setiap Jumaat,” katanya kepada S2 baru-baru ini.
Siti Nur Athirah menambah, restoran itu cuba mempelbagaikan jenis masakan dalam usaha mengelakkan para pelanggan berasa jemu dengan masakan yang sama.
Sebagai contoh, katanya, pelbagai masakan ditawarkan berasaskan ayam seperti ayam masak Thai, ayam mentega, ayam lemon dan ayam goreng pandan, manakala ikan bakar turut ditambah dengan menu ikan gabungan masakan Cina dan Melayu.
Tinjauan Singgah Makan di Restoran Selera Nogori mendapati tarikan utama di restoran itu bukan hanya menu masakan yang ‘meriah’ tetapi harga yang dikenakan amat berpatutan.
Malah tidak keterlaluan untuk membuat kesimpulan bahawa harga yang ditawarkan berbaloi dengan apa yang disajikan di restoran ini. Sebagai contoh, restoran ini masih menawarkan air kosong atau air suam percuma berbanding sesetengah premis lain yang mengenakan caj sehingga 30 sen segelas.
Kini, selepas beroperasi selama empat tahun, Restoran Selera Nogori mula menjadi buah mulut orang ramai terutamanya pengguna internet atau ‘netizen’ yang memberi maklum balas positif.
Kalangan netizen melahirkan rasa puas hati kerana bukan sahaja menu masakan yang pelbagai tetapi harga yang ditawarkan juga murah.
Maklumat lanjut mengenai restoran ini, boleh dibuat dengan melayari laman sosial Facebook: Restoran Selera Nogori.