Antaranya ialah memperbaiki fungsi otak, mengurangkan risiko kanser, menghilangkan sakit kepala dan yang paling digemari kebanyakan wanita, ia membantu mengurangkan berat badan secara efektif.
Tidak lagi berupa minuman teh saja, kini teh hijau yang semakin menjadi kegilaan ramai turut didatangi dalam pelbagai bentuk terutamanya manisan seperti aiskrim dan kek teh hijau.
Bagi penggemar setia teh hijau, layanlah selera anda dengan mengunjungi outlet yang fokus dalam menyediakan pelbagai minuman panas dan sejuk serta manisan berasaskan teh hijau yang didatangkan khas dari Jepun iaitu Tsujiri yang baru saja dibuka di Damansara Utama, Petaling Jaya, baru-baru ini.
Ujar Pengarah Urusan, Tsujiri Malaysia, Karen Teow, jenama teh hijau dari Jepun yang diwarisi selama 155 tahun itu menarik perhatiannya setelah disyorkan oleh adiknya yang menikmatinya terlebih dahulu ketika adiknya berada di Jepun.
“Ketika itu, cawangan terdekat berada di Singapura, jadi saya terus bergegas ke sana untuk merasai minuman dan pencuci mulut mereka dan serta-merta mengemarinya. Saya berhasrat untuk menjamunya setiap hari, justeru memutuskan untuk membuka satu cawangan bagi membawa jenama teh yang menakjubkan ini di sini,” terang Karen ketika majlis perasmian Tsujiri cawangan Malaysia, di Damansara Utama. baru-baru ini.
Ditubuhkan pada 1860, Tsujiri diasaskan oleh pakar teh hijau, Riemon Tsuji. Melalui pelbagai inovasi, dia berjaya menemui cara-cara untuk meningkatkan rasa dan kemanisan teh hijau, justeru menghasilkan teh hijau Gyokuro, yang merupakan antara baka teh hijau, yang bermutu tinggi.
Melalui tekniknya, manfaat teh hijau yang kaya dengan antioksida dan dipercayai menggalakkan antipenuaan dapat dikekalkan. Dengan itu, Tsujiri menawarkan teh hijau kaya dengan Vitamin A, C, E dan Beta Karotena, serta Catechin yang sangat penting untuk membakar kalori.
Menge­kal­kan hasrat Riemon untuk meneruskan inovasi dan tradisinya, Tsujiri menerokai minuman teh hijau dan pencuci mulut, namun mengekalkan falsafahnya untuk menawarkan kualiti yang terbaik. Produk Tsujiri mengunakan teh hijau yang dipilih dan dipelihara di Uji, Kyoto dan mengunakan cara-cara tradisional untuk mengisar bagi memberi aroma dan rasa yang kuat.
Antara menu Tsujiri ialah O-matcha, Specialty Drink, Tea, Latte, Ice Blended, Soft Ice Cream and Parfait, Shaved Ice dan pelbagai pilihan manisan lain bagi penggemar teh hijau.
Dengan menu 48 jenis minuman dan pencuci mulut, pelanggan juga boleh membeli produk untuk dibawa pulang ke rumah seperti O-matcha Power dan pelbagai variasi beg teh hijau. Harga minuman dan pencuci mulut bermula daripada RM 6.50.