BANNER KEMANGI

BANNER KEMANGI

FACILITIES

FACILITIES

Monday, October 29, 2012

ISKANDAR MALAYSIA BERHATI-HATI AGAR TIDAK TAMAK


Legoland Malaysia merupakan salah satu projek yang dibangunkan oleh Iskandar Investment Bhd.

KUALA LUMPUR 26 Okt. - Iskandar Investment Bhd. (Iskandar Investment) perlu berhati-hati dalam membangunkan projek-projek baharu di Iskandar Malaysia supaya dapat mengoptimumkan nilai tanah di wilayah koridor selatan itu.
Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutifnya, Datuk Syed Mohammad Syed Ibrahim berkata, berikutan itu kawalan terhadap ruang bagi projek-projek pembangunan dilaksanakan supaya harga tanah dapat dilindungi.
"Iskandar Malaysia telah mencapai tahap pembangunan yang begitu menakjubkan dalam tempoh enam tahun. Suntikan besar Kerajaan Persekutan bagi penyediaan infrasruktur telah memberi impak kepada kemasukan para pelabur ke Iskandar Malaysia.
"Bagaimanapun, selaku pemaju strategik kami tidak boleh tamak kerana lokasi ini masih mempunyai masa untuk disiapkan sepenuhnya pada 2025"," katanya kepada Utusan Malaysia di sini.
Jelasnya, pendekatan itu selaras untuk memelihara dan melindungi kedudukan dan kepentingan Iskandar Malaysia sebagai pusat tarikan bagi pelabur global.
Menurut beliau, tahap pembangunan di Iskandar Malaysia kini sudah cukup untuk mencapai jumlah komuniti yang disasarkan pada masa sekarang.
Katanya, pembangunan di koridor yang bakal mencapai taraf metropolis antarabangsa itu perlu seiring dengan taraf kehidupan penduduk di Johor Bahru.
"Pada masa ini jumlah penduduk berpendapatan sederhana di Johor Bahru masih lagi kecil dan seandainya Iskandar Malaysia dibangunkan tanpa mengikut rentak penduduk bandar raya itu, perkara itu boleh menjejaskan ekosistem keseluruhan.
"Jadi, kawalan kepada pembukaan tanah untuk projek-projek seterusnya perlu dilakukan demi memberi 'keadilan' kepada Iskandar Malaysia," tambah beliau.
Ditanya apakah penanda aras Iskandar Investment dalam menentukan pembukaan projek-projek baharu, Syed Ibrahim berkata, ia bergantung kepada tinjauan pasaran, situasi pasaran dan fleksibiliti.
Beliau memberitahu, fokus Iskandar Investment sekarang memastikan projek-projek awal di kawasan itu siap pada tahun depan.
Dalam pertemuan itu, Syed Mohammad berkata, Iskandar Malaysia kini turut menjadi tumpuan pelabur individu Jepun dalam sektor hartanah mewah.
Beliau berkata, perkembangan itu cukup positif kerana sebelum ini pelabur Jepun lebih tertumpu di Lembah Kelang dan Pulau Pinang sahaja.
"Selain Jepun, kami melihat pelabur Indonesia juga bakal menjadi pelabur berpotensi selepas ini," katanya.

No comments:

Post a Comment