BANNER KEMANGI

BANNER KEMANGI

FACILITIES

FACILITIES

Monday, October 8, 2012

MEE REBUS SITTI JUMAIDA



Sitti Jumaida Mundir menunjukkan mi rebus Johor hasil sajiannya.

























TIDAK keterlaluan sekiranya mengklasifikasikan Johor sebagai sebuah negeri yang kaya dengan pelbagai makanan yang enak.
Ini dapat dibuktikan apabila kebanyakan masakan yang terkenal hari ini datang dari negeri tersebut.
Antaranya termasuk nasi beriani, mi rebus, lontong, laksa Johor, dan juga soto.
Hari ini kebanyakan masakan-masakan tersebut boleh didapati di ibu negara yang sememangnya terkenal dengan jolokan 'syurga' makanan.
Untuk itu, bagi mereka yang ingin menikmati semangkuk mi rebus Johor terbaik apa kata kunjungi gerai makanan tersebut yang terletak di Restoran Hanna, No. 32, Jalan UP 1/7, UK Perdana 1, Ampang, Selangor.
Biarpun hanya beroperasi di gerai yang disewa di restoran tersebut, menurut pemiliknya, Sitti Jumaida Mundir (Sitti), 26, keistimewaan mi rebus yang diusahakannya itu terletak pada kuahnya yang pekat.
Tambahnya lagi, resipi yang digunakan adalah resipi turun temurun yang diperoleh daripada pemiliknya yang merupakan orang kelahiran Johor.
"Sebenarnya, resipi ini merupakan resipi turun-temurun yang diusahakan oleh pengusahannya di Johor.
"Saya mendapat resipi asli ini kira-kira 12 tahun lalu tetapi tidak pernah terfikir untuk berniaga.
"Bagaimanapun baru-baru ini saya mula terfikir apa salahnya berkongsi dengan mereka yang gemar makanan ini," ujarnya ketika ditemui di premis perniagaannya, baru-baru ini.
Yang pasti, walaupun baru beroperasi sekitar Mei lalu, Sitti memberitahu dia menyediakan kira-kira 20 kilogram (kg) mi setiap hari manakala untuk kuahnya pula Sitti memperuntukkan lima kg daging segar.
Berbicara mengenai bahan-bahan yang digunakan, Sitti memberitahu dia hanya menggunakan bahan-bahan segar dan sudah pasti kesemuanya adalah bahan tempatan.
Katanya, kuah mi dihasilkan dengan air rebusan daging dan hanya daging segar yang mampu menjadikan kuah mi rebusn manis serta pekat.
Sememangnya kelazatan mi rebus ini terletak pada ramuan kuahnya.
Gerai yang dibuka dari pukul 5 petang hingga 12 tengah malam itu juga menjadi pilihan penduduk setempat dan sekitar kawasan tersebut sehinggakan Sitti sendiri tidak menang tangan.
Menawarkan dua jenis mi rebus, biasa dan istimewa, harga yang ditawarkan Sitti cukup munasabah dan berbaloi, RM4.50 (biasa) dan RM5.50 (istimewa).
Menurut Sitti, apa yang membezakannya cuma mi rebus Johor istimewa akan disertakan dua ekor udang manakala yang biasa tidak disertakan udang.
Yang pasti, mi rebus di gerai Sitti diadun dengan betul dan rasanya juga cukup unik.
Mi rebus Johor ini turut disajikan dengan keropok, sebahagian daripada hidangan yang menyebabkan rasanya begitu berbeza.

No comments:

Post a Comment