BANNER KEMANGI

BANNER KEMANGI

FACILITIES

FACILITIES

Thursday, October 25, 2012

KAMPUNG PERMATA BERISIKO HILANG



Sebuah rumah di Kampung Permata, Pontian yang kini kedudukannya berada kira-kira 10 meter daripada pantai disebabkan berlakunya hakisan serta air pasang besar baru-baru ini.

PONTIAN 25 Okt. - Musim tengkujuh dan air pasang besar yang biasanya berlaku pada bulan Oktober hingga Januari mencetuskan kebimbangan 400 penghuni di Kampung Permata di sini kerana kedudukan kampung itu yang hampir dengan pantai dan terdedah dengan ancaman hakisan yang semakin parah.
Menurut Ketua UMNO Cawangan Kampung Permata, Abd. Aziz Sulaiman, 53, hakisan yang berlaku menyebabkan pokok-pokok bakau juga pupus dan penduduk mengharapkan pihak berkuasa dapat mengambil tindakan segera.
"Tinjauan mendapati lima buah rumah penduduk kini menghadapi masalah hakisan yang semakin serius yang memungkinkan rumah-rumah tersebut 'hilang' daripada pandangan. Ketika ini, terdapat 40 buah rumah di kampung ini.
"Cadangan pembinaan benteng penahan hakisan bagi mengatasi masalah itu perlu dilakukan segera. Kami berharap, masalah ini mendapat perhatian segera daripada kerajaan negeri dan Persekutuan supaya masa depan kira-kira 400 penduduk kampung ini terbela," katanya ketika ditemui di sini baru-baru ini.
Tambah Abd. Aziz, Kampung Permata terletak berhampiran Taman Sri Aman dan kira-kira empat kilometer dari bandar Pontian dengan rata-rata penduduknya terdiri daripada golongan kurang berkemampuan seperti pemandu lori, pekerja kilang, tukang rumah dan penjual kuih-muih yang memperoleh pendapatan sekadar mencukupi.
Menurutnya, jika berlaku perkara yang tidak diingini, penduduk tidak mampu untuk membeli rumah sendiri atau membinanya kerana ketiadaan tapak tanah.

No comments:

Post a Comment