BANNER KEMANGI

BANNER KEMANGI

FACILITIES

FACILITIES

Sunday, July 14, 2013

BAHANA KOLESTEROL TINGGI

Kolesterol oh kolesterol. Adakah anda bergelut menghadapi masalah kolesterol tinggi dan mencari pilihan makanan lebih baik, berkualiti dan berpotensi boleh membantu mengurangkan kadar kolesterol itu?
Kali ini, kita akan membincangkan pemakanan sihat yang dapat membantu mengurangkan kolesterol anda. Seperti diketahui umum, mempunyai kolesterol pada paras tinggi membahayakan nyawa kerana antara lain, ia boleh mengakibatkan serangan sakit jantung. 
Matlamat utama anda haruslah memberi tumpuan kepada pilihan diet dengan mengambil makanan seperti gandum, protein, sayur-sayuran dan buah-buahan yang tinggi serat dan anti-oksidan. 

Selain itu, jangan lupa ambil jenis makanan yang dimasak bersama mi­nyak zaitun kerana ia boleh membantu untuk mengurangkan kolesterol dalam darah.

Berikut pecahan pilihan makanan yang baik untuk mengurangkan paras kolesterol: 
  • Pilih makanan berserat dan bijirin kerana ia penting untuk membantu anda mengurangkan kolesterol tidak baik atau LDL. 

    Ia boleh diibaratkan seperti span yang menyerap air kotor kemudian apabila diperah ia menjadi bahan sisa buangan. 

    Pengambilan makanan yang dicadangkan adalah anggaran 15 gram (g) hingga 20g serat larut setiap hari untuk menolong mengurangkan tahap LDL. 

    Serat larut terdapat dalam pisang, kacang hijau, barli, epal, prun dan pear. Oat mengandungi beta glukan yang membantu untuk mengeluarkan kolesterol jahat. 

    Jika pengambilan serat harian anda teratur dan baik, sekurang-kurangnya anda akan ke tandas dua kali sehari. Untuk hasil lebih baik, jadikan oat sebagai hidangan sarapan setiap hari. 

    Paras kolesterol boleh diturunkan dengan meminum dua gelas susu bersama oat dengan kuantiti sebanyak tiga sudu makan. 

  • Amalkan makan buah-buahan yang kaya dengan antioksidan kerana ia mengandungi vitamin A, C dan E. 

    Vitamin C boleh didapati dalam buah-buahan sitrus yang masam seperti mangga, belimbing, oren, strawberi dan kiwi bagi membantu mencegah peningkatan kolesterol dalam saluran darah. 

    Vitamin A dan E pula boleh ditemui pada buah-buahan berwarna dan sayuran seperti brokoli, tomato, lada benggala, labu, kentang, avokado, betik dan aprikot. 

  • Amalkan memakan kekacang, badam, pistachio dan protein. Kajian menunjukkan kacang mampu menurunkan paras kolesterol darah. 

    Ini kerana ia mengandungi asid serat dan lemak yang tidak tepu serta dapat membantu menyihatkan dinding saluran darah. 

    Kajian juga menunjukkan, penggunaan kacang pistachio pada kadar 40 hingga 50g cukup untuk memberi manfaat kepada hati tetapi perlu berwaspada kerana kekacang berkalori tinggi. Justeru, pastikan pengambilannya terkawal dan seimbang. 

    Bagaimana pula dengan protein? Makan atau minum soya sebanyak 20 hingga 30g setiap hari juga boleh membantu mengurangkan paras kolesterol. Ada banyak pilihan makanan berasaskan soya seperti tauhu dan tempe. 

  • Akhir sekali, amalkan makan ikan dan asid lemak poli tidak tepu omega-3. 
    Ia terkandung dalam ikan dan menjadi makanan tambahan popular dalam bidang farmaseutikal di Malaysia serta seluruh dunia. 

    Omega-3 membantu dalam merendahkan tekanan darah, mengurangkan risiko pembekuan darah dan membantu menurunkan paras kolesterol dalam badan.
  • No comments:

    Post a Comment