BANNER KEMANGI

BANNER KEMANGI

FACILITIES

FACILITIES

Sunday, July 14, 2013

GESA SEGERA NAIK TARAF JALAN BELOKOK-TANJUNG BIN

Gesa segera naik taraf jalan
Keadaan jalan sempit memerlukan pembinaan segera laluan dari Pekan Nenas ke Tanjung Bin.
PONTIAN - Penduduk di beberapa buah kampung di Mukim Sungai Karang dan Serkat, berharap kerja-kerja penyambungan jalan Pekan Nenas ke Tanjung Bin dapat disegerakan.

Penduduk memberitahu  laluan sejauh kira-kira lima kilometer yang merentasi Kampung Sungai Karang, Simpang Kiri, Kampung Sungai Boh, Sungai Chengkeh, Sungai Dinar itu bakal memberi manfaat besar kepada mereka.

Penduduk, Mohammad Samir berkata, apabila jalan baru itu siap sepenuhnya, penduduk dapat menikmati kemudahan jalan yang lebih selesa untuk keluar masuk kampung.

“Dianggarkan hampir 100 penduduk tinggal di kampung-kampung di Mukim Sungai Karang menggunakan laluan itu.

“Laluan ini  juga untuk  hantar anak ke sekolah terutamanya bagi yang bersekolah di Sekolah Kebangsaan Sungai Boh, katanya.

Mohammad berkata, dia juga bimbang dengan soal keselamatan penduduk yang menggunakan jalan terbabit memandangkan laluan itu menjadi laluan utama pekerja ke kawasan projek pembangunan di Tanjung Bin.

Katanya, pekerja di kawasan pembangunan berkenaan yang kebanyakannya berkereta didapati memandu dengan laju tanpa menyedari jalan di laluan berkenaan sempit dan kecil berbanding jalan masuk dari Pekan Nenas ke Peradin.

“Kami berharap laluan ini dapat disambung semula bagi membolehkan semua pihak mendapat manfaat bukan sahaja kepada pekerja di Tanjung Bin malah penduduk kampung sendiri dapat menggunakannya dengan selamat dan selesa,” katanya.

Mohammad berkata, dengan beberapa projek baru di Tanjung Bin pada tahun ini, dijangka lebih ramai tenaga pekerja diperlukan termasuk pekerja tempatan yang tinggal di Pekan Nenas, Gelang Patah, Johor Bahru dan sebagainya.

“Saya lihat peluang ekonomi yang lebih baik kepada penduduk kampung apabila laluan baru tersebut siap sepenuhnya kelak.

“Apabila laluan terbabit digunakan oleh pelbagai kenderaan, jalan berkenaan akan menjadi tumpuan seterusnya boleh dimanfaatkan penduduk kampung dengan membuka gerai menjual buah-buahan dan sebagainya untuk menambah pendapatan,” katanya.

Sementara itu, Penghulu Mukim Rimba Terjun, Mohamad Ali Wahab memberitahu projek penyambungan laluan terbabit terletak dibawah kerajaan persekutuan.

“Saya difahamkan Jabatan Kerja Raya sudah pun memohon peruntukan bagi melakukan kerja penyambungan laluan tersebut,” katanya.

No comments:

Post a Comment