BANNER KEMANGI

BANNER KEMANGI

FACILITIES

FACILITIES

Friday, July 19, 2013

GERAI BUKA AWAL TIMBULKAN KERAGUAN

  • Gerai buka awal timbulkan keraguan
  • Salah sebuah gerai yang dibuka awal pada bulan Ramadan.
 1 / 1 
PONTIAN - Tindakan segelintir peniaga membuka operasi menjual makanan dan minuman seawal jam 11 pagi boleh menimbulkan keraguan dan diambil kesempatan oleh sesetengah individu yang tidak berpuasa.
    
Keadaan itu dilihat juga berlaku di beberapa lokasi di pekan kecil dengan ada di antaranya menawarkan pelbagai hidangan termasuk nasi berlauk dan beriani.
    
Biarpun perkhidmatan itu diberikan kepada mereka yang uzur untuk berpuasa dan bukan Islam, namun tidak dinafikan kemungkinan perkhidmatan yang disediakan para peniaga itu diambil kesempatan oleh kaki ponteng puasa.     

Pegawai Tadbir Agama Daerah Pontian, Fauzi Bachok berkata, kewujudan gerai yang dibuka awal pada bulan Ramadan ini berlaku setiap kali tahun.

Jelasnya, biarpun pihaknya telah memberi nasihat kepada peniaga supaya melewatkan operasi perniagaan bagi menghormati kesucian bulan Ramadan, namun terdapat segelintir peniaga yang degil dan ingkar.

Jelasnya, waktu yang disarankan pagi peniaga membuka gerai selepas jam 4 petang bagi mengelakkan keraguan di kalangan orang ramai.

“Pembeli akan membungkus makanan atau minuman yang mereka beli. Jika ditanya mereka akan memberi alasan ia untuk anak dan sebagainya.

“Selagi pembeli tersebut tidak dilihat makan atau minum di hadapan khalayak umum, pegawai jabatan agama tidak boleh menangkap mereka,” katanya.

Tegasnya, pihaknya memandang serius masalah peniaga yang membuka gerai terlalu awal dan telah menggerakkan pegawai bagi memantau masalah ini.

No comments:

Post a Comment