BANNER KEMANGI

BANNER KEMANGI

FACILITIES

FACILITIES

Sunday, July 14, 2013

BUBUR PEDAS SARAWAK


KUCHING - Jika bubur lambuk amat terkenal di Semenanjung Tanah Melayu sebagai juadah berbuka puasa, bubur pedas pula merupakan sajian wajib kepada masyarakat Islam di Sarawak.

Bubur yang mempunyai pelbagai campuran sayur-sayuran termasuk tauhu kering, cendawan kering, kulat hitam, sayur midin, putik jagung, daun kunyit dan daun kudu, yang dicampurkan daging ayam dan lembu, kulit lembu serta udang dengan santan dan cili, juadah itu sering disediakan di masjid sekitar bandaraya Kuching untuk disumbangkan kepada orang ramai.

Di Bazar Ramadan Medan Niaga Satok di Kubah Ria di sini, terdapat pelbagai juadah istimewa namun bubur pedas, yang dijual RM2-3 sebungkus, paling digemari pengunjung yang terdiri daripada semua lapisan masyarakat tempatan serta pelancong.

Siti Maz Adella berkata jualan bubur pedas di gerainya mendapat sambutan yang baik, termasuk dari pengunjung luar yang ingin mencuba kelazatan unik juadah asli Sarawak itu, yang sememangnya sedap, lemah dan pedas.

Bubur pedas agak unik kerana diperbuat daripada rempah khas yang hanya boleh didapati di Sarawak dan mempunyai potensi besar untuk dieksport ke pasaran luar atau antarabangsa.

Kuih asli Melayu Sarawak terkenal, seperti bongkol, yang kebiasaanya dijual dengan harga 50-60 sen sebiji, celorot (40 sen) dan kelupis (RM3), turut menjadi hidangan popular pada bulan puasa dan boleh diperolehi di setiap bazar Ramadan.

Bagi peniaga Norazlia Ramli, yang mampu menjual 150 bungkus bongkol setiap hari, kuih itu diperbuat daripada tepung beras, gula nipah, santan, pati pandan dan telur, yang dimasukkan ke dalam daun pisang untuk dikukus.         

Kuih celorot, yang diperbuat daripada gula nipah, santan dan tepung beras, juga dibalut dalam daun nipah untuk dikukus manakala kelupis, yang diperbuat daripada beras pulut dan kemudiannya dikukus dalam daun nipah tiga kali selama tiga jam sering dimakan bersama kuah kacang, kari ayam, rendang daging dan serunding

No comments:

Post a Comment