BANNER KEMANGI

BANNER KEMANGI

FACILITIES

FACILITIES

Sunday, September 8, 2013

BUKU ILHAM CHEF

Seramai 15 chef yang terlibat menyiapkan buku resipi Amazing Inspirations.

UMUM mengetahui bahawa chef-chef tersohor memiliki pengetahuan meluas mengenai sajian serta pengalaman kulinari yang mendalam. Pengetahuan ini sebaiknya dikongsi bersama dengan orang lain terutamanya dengan mereka yang turut berminat dalam bidang masakan.
Maggi turut mempercayai nilai baik ini dan untuk itu telah bekerjasama dengan Persatuan Chef Malaysia (CAM) bagi menghasilkan buku resipi yang bertujuan untuk memberi ilham kepada chef-chef muda di dalam industri ini.
Buku yang diberi judul Amazing Inspirations ini bukan sahaja menonjolkan chef-chef terbaik negara dan memaparkan kemahiran memasak pemimpin industri ini, tetapi turut memberikan sedikit pemahaman mengenai asal-usul dan falsafah masakan mereka.
Chef-chef profesional ini juga berharap supaya chef-chef muda akan terpengaruh dan mendapat ilham dengan kisah-kisah, resipi dan teknik-teknik yang dipaparkan untuk menghasilkan ciptaan yang lebih kurang sama atau yang tersendiri.
Bagi menjadikan buku ini satu realiti, 15 orang chef tersohor negara yang masing-masing terkenal dengan kecemerlangan masakan mereka telah turut bekerjasama.
Mereka adalah Chef Chern Chee Hoong (Presiden Persatuan Chef Malaysia), Chef Antoine Rodriguez (Hotel Le Meridien Kuala Lumpur), Chef Arthur Heng (Hotel Concorde Kuala Lumpur), Chef Federico Michieletto (Marini's on 57), Chef Gary Lim (Hotel ParkRoyal), Chef Helmut Lampberger (Hotel Impiana KLCC) dan Johari Edrus (Chefjo Culinary Consultant).
Selain itu, Chef Oliver Lopez (Resorts World Genting), Chef Rajesh Kanna (Hotel Sheraton Imperial Kuala Lumpur), Chef Raymond Tan (Sunway Hotel Resort & Spa), Chef Richmond Lim (Pusat Konvensyen Kuala Lumpur), Chef Sabri Hassan (Pelatih Seni Kulinari, Chef Selebriti, Juri Pertandingan), Chef Tan Tik San (Hotel Berjaya Times Square Kuala Lumpur), Chef Wilfred Lim (Hotel Palace of the Golden Horses) dan Cheh Yau Kok Kheong (Dorsett Regency Kuala Lumpur).
Setiap seorang daripada chef tersebut telah berkongsi dua resipi istimewa mereka yang menggunakan produk Maggi sebagai sebahagian daripada bantuan kulinari mereka untuk hidangan pembuka selera, sup, sajian pertama, sajian utama dan pemanis mulut.
Kesemua mereka telah hadir semasa majlis pelancaran buku resipi Amazing Inspirations yang dirasmikan oleh Ketua Pengarah Pelancongan Malaysia, Datuk Mirza Mohammad Taiyab di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur.
Buku Amazing Inspirations dijual pada harga RM49 untuk ahli Cam dan RM59 untuk bukan ahli. Buku ini akan dijual oleh CAM semasa berlangsung Culinaire Malaysia 2013 yang dianjurkan daripada 17 September hingga 20 September ini di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur.
Kutipan daripada jualan buku akan digunakan bagi menyokong aktiviti dan program pembangunan CAM.

No comments:

Post a Comment