BANNER KEMANGI

BANNER KEMANGI

FACILITIES

FACILITIES

Thursday, September 19, 2013

PERLAKSANAAN HSR KL-SINGAPURA TEPAT PADA MASANYA

Alstom menawarkan kepakaran teknologi kereta api berkelajuan tinggi syarikatnya kepada Malaysia dan Singapura.

SINGAPURA 18 Sept. - Alstom, pemimpin global dalam penjanaan kuasa dan infrastruktur rel, menganggap keputusan meneruskan projek Kereta Api Berkelajuan Tinggi (HSR) menghubungkan Singapura dan Kuala Lumpur, sebagai keputusan yang tepat oleh kedua-dua negara.
Dianggap oleh banyak pihak sebagai pembangunan strategik dalam hubungan dua hala antara kedua-dua negara jiran, cadangan kereta api berkelajuan tinggi itu diumumkan pada Februari lepas oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dan rakan sejawatannya dari Singapura, Lee Hsien Loong.
Projek itu yang jangka siap pada 2020, mampu memendekkan masa perjalanan antara kedua-dua ibu negara kepada hanya 90 minit.
Dengan anggaran kos sebanyak AS$12 bilion (RM40 bilion), kereta api berkelajuan 330 kilometer (km) itu ternyata menarik minat pelbagai syarikat antarabangsa, termasuk dari China, Jepun, Perancis dan Sepanyol.
Projek ini juga menarik perhatian Wouter Van Wersch, Naib Presiden Kanan (Asia Timur dan Pasifik) Alstom, yang menyatakan jarak antara kedua-dua negara sangat sesuai untuk kereta api tersebut.
"Seperti yang ada ketahui, Alstom menduduki tempat nombor satu di dunia bagi kereta api berkelajuan tinggi. Oleh itu, ia merupakan peluang utama bagi kami.
"Sebagai sebuah industri, sudah pasti kami bersedia untuk menyokongnya. Kami menunggu pengumuman lanjut mengenai projek itu bagi mengetahui apa yang dapat kami tawarkan," katanya.
Beliau percaya Alstom merupakan rakan kongsi yang sesuai untuk projek kereta api ini berdasarkan pengalamannya dalam melaksanakan projek kereta api laju Seoul-Busan di Korea Selatan.
Alstom ialah perintis kereta api berkelajuan tinggi yang telah menetapkan rekod kelajuan dunia pada 574.8km/j pada tahun 2007

No comments:

Post a Comment