BANNER KEMANGI

BANNER KEMANGI

FACILITIES

FACILITIES

Friday, September 13, 2013

PERUBAHAN PONTIAN BAWA KEUNTUNGAN

  • Perubahan Pontian bawa keuntunganPelbagai kemudahan disediakan bagi menarik pelabur dan yang terbaru rancangan pembinaan jambatan menghubungkan bandar Pontian Kecil ke Pusat Perdagangan Pontian.
 1 / 1 
PONTIAN - Dalam tempoh 15 tahun ini, Pontian banyak mengalami perubahan. Bermula sebagai pekan kecil dengan beberapa deretan kedai, kini ia menjana peluang ekonomi buat penduduknya.

Adun Pulai Sebatang, Datuk Tee Siew Kiong berkata, berpuluh juta ringgit dibelanjakan bagi menyediakan kemudahan serta melengkapkan prasarana penduduk di kawasan bandar Pontian.

Jelasnya, kemudahan seperti jalan raya, sekolah, hospital dan lain-lain perlu bagi menarik pelabur menjalankan perniagaan mereka di sini.

“Semua ini menjurus kepada pembangunan holistik yang seimbang di semua peringkat akar umbi agar mereka turut menerima kesan daripada limpahan pembangunan yang sedang dijalankan kerajaan,” katanya.

Siew Kiong berkata, bandar Pontian juga diperindah pihak berkuasa tempatan (PBT) bagi memastikan penduduk serta pengunjung menikmati kemudahan terbaik setiap masa.

Menurutnya, ia dapat melonjakkan lagi imej bandar Pontian sebagai bandar pelancongan dengan penyediaan kemudahan penginapan, medan selera, tempat beriadah dan terminal pengangkutan awam di Pusat Perdagangan Pontian.

“Bagi mendekatkan lagi perhubungan antara bandar Pontian Kecil dan Pusat Perdagangan Pontian, kerajaan akan membina sebuah jambatan baru yang berharga RM5 juta bagi mengatasi kesesakan pada waktu puncak dan musim perayaan,” katanya.

Penduduk, Omar Ibrahim, 54, berkata, perubahan di kawasan bandar secara tidak langsung meningkatkan ekonomi penduduk setempat.

“Jika dulu penduduk bergantung kepada bidang pertanian semata-mata, kini banyak peluang pekerjaan baru wujud dengan adanya kilang industri dan kawasan pembangunan mega di Tanjung Bin.

“Peningkatan ekonomi ini menyebabkan kawasan bandar berkembang, dengan lebih banyak kedai-kedai dibuka,” katanya.

Namun, beliau berpendapat kerajaan perlu membuka sebuah institusi pendidikan bagi melatih anak muda dalam bidang kemahiran.

Pembukaan institusi pendidikan itu dilihat dapat merancakkan lagi kegiatan ekonomi penduduk setempat dengan kemasukan pelajar dari seluruh negara ke bandar Pontian.

No comments:

Post a Comment